Volvo laddar inför V90 med historien om herrgårdsvagnen

Om nio dagar är det världspremiär för Volvo V90 när nya kombimodellen visas upp i Stockholm. Som en liten temperaturhöjare så här några dagar i förväg bjuder Volvo nu på lite av märkets historia med fokus på biltypen herrgårdsvagn.

Volvo V90 855 Amazon Kombi 1800 ES Duett

Det är bara lite drygt en vecka kvar (18 februari) innan det är dags för smygpremiär av Volvo V90 som ersätter dagens V70. Premiären äger rum i Volvos showroom i Kungsträdgården i Stockholm, för att därefter ha stor officiell världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars.

I stället för att skicka ut så kallade teaserbilder, som många biltillverkare gör i dag, har Volvo valt ett litet annorlunda sätt för att få bilintresserade på kroken i förväg. Volvo skickar inte ut några detaljbilder eller liknande, de berättar i stället historien om sig själva och då med fokus på kombibilarna, eller herrgårdsvagnarna som kanske är en mer korrekt benämning när vi pratar Volvo-kombi.

I mitten av 1920-talet sattes första spadtagen till det som skulle komma att bli Volvo. 1927 rullade första bilen ut genom fabriksportarna men då var det inte kombimodeller som gällde, även om den täckta varianten av ÖV4 (Jakob), PV4 kallad, med en gnutta fantasi kan ses som en form av kombibil med sina raka, kantiga former.

1957 Volvo PV 445 Duett

1957 Volvo PV 445 Duett

Det var egentligen först 1953 som Volvos första riktiga, serieproducerade kombimodell lanserades. Duett blev populär för sin mångsidighet och inte bara familjer tog den till sig, många företagare kunde inte leva utan den.
Därefter har det rullat på genom åren med många i dag ikoniska kombimodeller som har gjort Volvo till något av kombimärket i världen.
Nu, 63 år senare, är Volvo framme vid V90 som ska ersätta svenska folkhemsbilen V70. Och man gör det genom att frångå lite av grundtankarna som genomsyras kombimodellerna under flera årtionden. Nya V90 har inte samma raka kombiutseende som i princip alla Volvo-kombibilar hittills haft, bortsett från V60 (och 1800 ES, men den är inte en kombi i ordets rätta bemärkelse) Med V90, och sedanmodellen S90, ska Volvo slå sig in i ett nytt segment, lite högre upp på ”premiumstegen” och där är det många gånger form före funktion som gäller. Men V90 kommer ändå sannolikt inte att bli trängre än dagens V70, snarare tvärtom med tanke på att modellen storleksmässigt växer ganska rejält.

Sedan Duett lanserades har Volvo sålt mer än sex miljoner kombibilar världen över. Det är ungefär en tredjedel av Volvos totala bilproduktion sedan ÖV4 kom 1927. Så här säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson om företagets arv och framtid:

– Herrgårdsvagnar. är vårt ursprung. Många ser oss som ett utpräglat kombimärke. Även om varumärket Volvo står för betydligt mer än enbart kombibilar är vi stolta över att föra detta fina arv vidare med nya V90. Lanseringen av nya Volvo V90 den 18 februari är det senaste kapitlet i denna stolta historia. V90 bygger på samma skalbara produktarkitektur (SPA) som syskonen XC90 och S90 och är kombiversionen av vår hyllade S90 sedan, som lanserades på bilmässan North American International Auto Show i januari.

Nedan ser du fyra filmer som Volvo har lagt upp dagen till ära plus en extrafilm som vi själva har lagt till, nämligen den långa Volvo-dokumentären som visades på History Channel för några år sedan.
Du ser också ett bildgalleri med Volvo-kombimodeller från 1950-talets Duett till 1990-talets 965 (960 Kombi). Som du ser är Volvos urval inte riktigt komplett, bland annat saknas exempelvis 145 och 745, trots att de borde vara bland de största milstolparna i företagets historia.

Volvo om ett urval av deras kombimodeller

Duett
Duett, som lanserades 1953, är en av de mest älskade Volvo-modellerna genom tiderna och var den första som exporterades till USA. 1997 avbildades Duett på ett svenskt frimärke och blev därmed odödlig.

Amazon
1962 följdes Duett av Amazon, eller 221 som var det officiella namnet. Amazon var en betydligt elegantare och mer förfinad kombimodell än Duett, som påminde om en skåpbil, dock med ett rymligt bagageutrymme. S-modellen med hela 115 hk var en mycket sportig bil enligt 60-talets standard. Bakluckan var tvådelad enligt amerikansk modell, en lösning som skulle återkomma 40 år senare på den första XC90-bilen.

1800 ES
1800 ES var en uppfräschad modell av sportkupén 1800. I England kallades denna sportiga kombi ”Shooting Brake” eftersom den hade gott om plats för jaktutrustning eller golfbagar. 1800 ES lanserades hösten 1971. Bilens mest utmärkande kännetecken är förmodligen den enorma bakrutan helt utan infattningar. Gångjärn och handtag var fästa direkt på glaset, vilket ansågs mycket modernt i början av 70-talet. Eftersom 1800 ES endast byggdes i drygt 8 000 exemplar har den blivit en av de mest eftertraktade klassiska Volvo-modellerna. 1800 ES var också en tydlig inspirationskälla bakom Volvo Concept Estate, som lanserades på bilutställningen i Genève 2014 som föregångare till en ny serie kombibilar från Volvo.

Volvo 245
1974 lanserades den arketypiska Volvo-kombin: 245, en bil som fortfarande är starkt förknippad med varumärket. Bilen var i produktion under nästan 20 år, fram till 1993, och fanns även i en mer exklusiv version: 265 med V6-motor. På 80-talet lanserades en turboversion av 245, världens första kombibil med turbomotor.

Volvo 960
Volvo 960 var den sista bakhjulsdrivna kombin Volvo tillverkade som vidareutveckling av 80-talets 700-serie. Bilen lanserades 1990 och hade mjukare linjer än tidigare modeller och en helt ny 6-cylindrig motor. 1996 ändrades namnet till V90, ett namn som nu återkommer exakt 20 år senare. 960 är en av de mest eleganta kombimodellerna i Volvos historia.

Volvo 850 T-5R
Med sin starka gula färg, sina 240 hästkrafter och en acceleration från 0–100 km/h på 6,9 sekunder var Volvo 850 T-5R något helt nytt inom kombisegmentet. T-5R lanserades i begränsad upplaga (850 finns endast från modellår 1994) och blev omedelbart ett samlarobjekt. Volvo 850 drog även till sig uppmärksamhet på tävlingsbanan. 1994 tog bilen den europeiska racingvärlden med storm när den debuterade i prestigefyllda British Touring Car Championship (BTCC) som den första kombin att tävla i Volvos namn.

Historien om Volvo PV

 

TV-reklam för Volvo Duett 1957

 

TV-reklam för Volvo Duett 1958

 

Volvo 850 Kombi i BTCC 1994

 

Bonus: Dokumentär om Volvo