Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo nådde rekordhög vinst 2017

Under 2017 slog Volvo än en gång försäljningsrekord vilket också syns i företagets kassakista. En vinst om 14,1 miljarder kronor är drygt tre miljarder mer än under 2016.

Volvo vinst 2017

För exakt ett år sedan redovisade Volvo Cars en rekordhög försäljning om 534 332 bilar under 2016 vilket gav en rekordhög rörelsevinst om 11,0 miljarder kronor. Dessa siffror förpassas i dag till historiearkiven då de inte längre än några rekordsiffror, för nu har Volvo presenterat siffrorna för 2017.
Volvo Cars lyckades under 2017 sälja 571 577 bilar runt om i världen, en ökning om sju procent. Målet att sälja 800 000 bilar under 2020 kvarstår, dit är det dock fortfarande en bit. Ytterligare 40 procents försäljningsökning krävs.
Skulle Volvo lyckas fortsätta i samma stil som de två senaste åren, sex procents ökning under 2017 och sju procents ökning under 2017, hamnar de på 740 000 sålda bilar under 2020 (räknat på 8-procent ökning 2018, 9-procentig 2019 och 10-procentig 2020).

Med 571 577 sålda bilar världen över blev det också nytt vinstrekord för Volvo Cars. 14,1 miljarder kronor meddelar företaget att rörelseresultatet (vinst före räntor och skatter) blev. Det är en ökning om 27,7 procent jämfört med 2016 års siffra (11,0 miljarder).

Bolagets nettoomsättning ökade från 180,9 miljarder till 210,9 miljarder kronor, en ökning om 16,6 procent. Rörelsemarginalen förbättrades från 2016 års 6,1 procent till 6,7 procent.

Kina störst och viktigast
Volvos globala försäljning ökade alltså med sju procent och det är mycket tack vare den kinesiska marknaden som stod för en ökning om 25,8 procent. Kina är numera märkets största marknad.

Volvo XC60 prisad UK

Volvo XC60 storsäljaren
Volvos storsäljare i världen är, som tidigare år, Volvo XC60. Modellen stod för 184 966 av alla sålda Volvo-bilar under 2017. Det motsvarar 32,4 procent av den totala försäljningen och därmed är XC60 ohotad toppmodell hos Volvo.
Av de 184 966 sålda XC60-exemplaren stod XC60 generation ett för 146 506 exemplar (79,2 procent) och XC60 generation två för 38 460 exemplar (20,8 procent).

XC90 tvåa… eller trea
Volvo XC90 var Volvos näst mest populära modell under 2017 med 87 518 sålda exemplar, ett tapp om 4,4 procent jämfört med 2016. På tredje plats landade V40 med 73 824 exemplar, ett tapp om 7,8 procent.
Klumpar vi ihop försäljningen av S90 (46 602 exemplar), V90 (31 440 exemplar) och V90 Cross Country (19 135 exemplar) hamnar denna trio bakom dominanten XC60, men före XC90, med 97 177 sålda exemplar.

Framtiden ser stark ut
Volvo har flera ess i sin rockärm som de kommer att börja spela ut redan i år. XC40 har nyligen lanserats och kommer att börja ta fart i år. Nya V60 presenteras om några veckor (och övriga 60-modeller så småningom) och kommer även den att stärka Volvos aktier (nuvarande tappade nästan 16 procent i fjol). Dessutom kommer XC40 som laddhybrid i höst och under året kommer Volvo dessutom att inviga sin nybyggda fabrik i amerikanska delstaten South Carolina vilket sannolikt kommer att hjälpa försäljningen uppåt på framför allt den nordamerikanska marknaden.
Nästa år lanserar Volvo sin första elbil.

– Vår verksamhet har förändrats helt sedan 2010 och vi är nu redo för en fas av global, hållbar tillväxt. Vi investerar i alla delar av vår organisation och har lagt fram klara strategier kring elektrifiering, självkörande bilar och uppkoppling, säger Volvo Cars vd och koncernchef Håkan Samuelsson.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa