Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo nu med partikelfilter på bensinbilar – ger sänkt effekt

Sedan några veckor tillbaka har Volvo börjat montera partikelfilter på sina bensinbilar. Detta för att sänka utsläppen av partiklar. Men partikelfiltret medför även en nackdel – bilarna blir nämligen svagare. Partikelfilter till bensinbilar är inte dock inte enda nyheten, Volvo har även börjat med AdBlue-avgasrening på sina dieselbilar.

Volvo partikelfilter till bensinbil T3 T4 T5 T6

Under vecka 46 i år började Volvo tillverka sina bensinbilar utrustade med partikelfilter. Detta för att möta kommande utsläppskrav som kräver lägre nivåer av partiklar. Märkets dieselbilar har sedan tidigare tekniken som avskiljer partiklar från motorns avgasström, därmed namnet partikelfilter. Ett filter av det här slaget avlägsnar drygt 99,9 procent av partiklarna från att följa med avgaserna ut i omgivningen.

Med det positiva (sänkta partikelhalter) följer tyvärr även negativa bitar. Volvos bensinmotorer blir nämligen effektsvagare med partikelfilter monterat. Volvo har redan uppdaterat sin bilkonfigurator och några stickprov som vi gjort visar att T6-motorn tappar från 320 till 310 hästkrafter och T5-motorn från 254 till 250 hästkrafter. Laddhybridversionen T8 Twin Engine har även den T6-motorn, i kombination med en 87 hästkrafter stark elmotor, men i denna konfiguration plockas det fortfarande ut 320 hästkrafter. Anledningen till detta vet vi inte i nuläget, det kan vara så att laddhybriden genomsnittliga utsläpp är så pass mycket lägre att partikelfilter inte är nödvändigt för att möta framtida krav.

Partikelfilter

Ett partikelfilter är ett finmaskigt ”nät” som fångar upp små partiklar och hindrar dem därmed från att ta sig ut i fria luften.

Volvo Cars bekräftar för teknikensvarld.se att effekten påverkas av partikelfiltret. Däremot inte maximala vridmomentet. Inte heller ska förbrukningssiffrorna påverkas av partikelfiltret men vid våra stickkontroller på volvocars.se ser vi att förbrukningen har justerats uppåt, om än väldigt lite. Exempelvis ligger förbrukningen för XC60 T5 AWD numera på 0,74 liter per mil och koldioxidutsläppet på 169 gram per kilometer. Tidigare siffror var 0,73 liter per mil och 167 gram per kilometer.
För XC60 T6 AWD har siffrorna justerats från 0,77 liter per mil och 176 gram per kilometer till 0,78 liter per mil och 177 gram per kilometer.
Det handlar alltså om, på papperet, förbrukningsökningar om en centiliter per mil samt koldioxidökningar om 1-2 gram per kilometer, som enligt Volvo alltså inte ska ha med partikelfiltret att göra.
Prestandan är däremot oförändrad, 0-100 km/h på 6,8 sekunder för T5 AWD och 5,9 sekunder för T6 AWD. Även toppfarten, 220 respektive 230 km/h, är densamma som tidigare.
XC60 T8 Twin Engine ligger kvar på oförändrade 0,21 liter per mil och 49 gram per kilometer.

Vad gäller eventuella serviceintervall och kostnader för partikelfilterbyte finns det inga uppgifter om i nuläget. Vi ber att få återkomma med dessa uppgifter så fort de finns tillgängliga via Volvo.

AdBlue

Bredvid det vanliga tankhålet finns ett extra hål med blått lock. Där fyller man på AdBlue.

AdBlue till Volvos dieselbilar
Under samma vecka som bensinbilarna fick partikelfilter, det vill säga vecka 46 2017, fick en del dieselbilar tillskottet AdBlue-avgasrening. Denna reningsmetod, som redan används av flera andra märken, är till för att sänka kväveoxidnivåerna (NOx-nivåerna), det vill säga de partiklar som har varit i skottgluggen de två senaste åren sedan Volkswagens manipulation av dieselmotorer uppdagades. Sedan dess har många olika bilar från flertalet märken testats och Volvo har vid ett par olika mätningar fått ta platsen i skamvrån för väldigt höga utsläpp.

Eftersom XC40 är en helt ny modell kommer dieselmodellerna av denna att vara utrustade med AdBlue-reningsteknik redan från början. XC40 börjar levereras en bit in på 2018.
Sedan vecka 46 är det AdBlue-rening på XC60 och XC90 med D5-motorn. Övriga modellserier från Volvo får AdBlue-tillägget från och med vecka 17 nästa år, det vill säga den vecka då produktionen ställer om från modellår 2018 till modellår 2019. Detta trots att Volvos onlinemanual för exempelvis V90 redan har uppdaterats med sektioner för hur man kontrollerar och fyller på AdBlue.

AdBlue-mätare Volvo

Så varnas man för låg AdBlue-nivå i Volvo-bilar
AdBlue-varningssymbol VolvoTill Volvos AdBlue-bilar finns en mätare som finns under appen Bilstatus i appvyn på infotainmentskärmen. Mätaren visar vid sidan om oljenivån även AdBlue-nivån (se stor bild ovan). När mindre än 25 procent av AdBlue-tanken är fylld ändrar mätarens stapel färg till bärnstensfärgad och vid mindre än tio procent kvar ändras färgen till röd. En symbol i förardisplayen tänds också (se liten bild här intill) tillsammans med meddelandet ”AdBlue-nivå låg”.

Skulle man råka köra AdBlue-tanken tom kan man fortsätta att köra bilen. Men så fort man har stängt av motorn kan man inte starta den igen förrän ny AdBlue-vätska har fyllts på.

Möter hårdare avgaskrav
I Volvos bilbyggarkonfigurator syns det vilka modeller som använder sig av AdBlue-rening. Under respektive modells miljöklass ser du ”Euro 6d-TEMP” vilket är en kommande och hårdare certifiering som trädde i kraft den 1 september 2017 för nya fordonstyper och som träder i kraft för nya fordon den 1 september 2018. Den är en förlaga till Euro 6d som träder i kraft den 1 januari 2020 för nya fordonstyper och den 1 januari 2021 för nya bilar.

Läs dig mer om hur AdBlue-avgasrening fungerar
Vill du veta mer om hur AdBlue-avgasreningen fungerar kan du läsa vår artikel Så fungerar AdBlue – SCR-avgasrening med additiv. Där får du också reda på vad AdBlue egentligen är för något.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa