Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo-partnerns nya rallyjärn

Med Geelys nya köp blev Volvo syskonmärke inte bara till Lotus utan även Proton. Ett tråkigt märke tänker du. Nja, kolla in Iriz R5!

Proton Iriz R5

Att Volvo och den brittiska sportbilstillverkaren Lotus blir syskonmärken kunde vi berätta förra månaden även om vi hade affären på känn tidigare än så. Inte lika smaskigt som Lotus låter kanske Proton som också ingick i köpet som Volvos ägare Geely gjorde. Eller? Kolla på bilden ovan och döm själv…

Första Proton-modellen, Saga, kom 1985 och genom åren har en rad mer eller mindre färglösa modeller serverats även om del har haft tydliga band till modeller från Mitsubishi. 2014 kom småbilen Iriz som till till 2018 kommer att fläska till sig rejält och bli märkets modell i rally-VM och WRC2-klassen.

Det är den MEM, Mellors Elliot Motorsport, i Derbyshire som har byggt bilen och premiären kommer att ske under Goodwood Festival of Speed som hålls 29 juni till 2 juli. Firman har tidigare byggt rallyjärn av Proton Satria men Iriz ska med sina nättare mått på 391 centimeter på längden, 172 centimeter på bredden och 256 centimeter mellan hjulaxlarna, passa perfekt som rallybil.

Under det breddade skalet finns en 1,6-litersversion av motorn från Mitsubishi Lancer Evo X, växellåda från Xtrac, bromsar från Brembo och elektronik från Cosworth.

Utvecklingen är inte riktigt klar och all data inte ännu tillgänglig men den stora frågan är vad den nya ägaren Geely tycker om bygget.

WRC2-klassen leds i dag av svenske Pontus Tidemand, Skoda, på 100 poäng efter sex deltävlingar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa