Volvo R40 GT AWD Polestar avslöjad!

Lite överraskande är Sverige på väg att få ytterligare en supersportbil. Mycket överraskande är att det är Volvo som står för det bidraget. I dag kan vi exklusivt avslöja Volvo R40 GT AWD Polestar, en direkt konkurrent till Ferrari och Porsche.

Volvo R40 GT AWD Polestar

Volvo R40 GT AWD Polestar

Nu förstår vi varför Volvo har varit så tysta om och konsekvent förnekat en fortsättning av C30 Polestar som visades upp för snart två år sedan. Och vi förlåter dem för det. För nu har vi kommit över information och en första bild på vad som komma skall, nämligen Volvo R40 GT AWD Polestar.

R40 GT AWD Polestar är ingenting annat än en supersportbil utvecklad av Volvo i tätt samarbete med Polestar, alltså samma duo som resulterade i C30 Polestar. Volvo har gett Polestar i stort sett fria tyglar, men på ett villkor – att de i så stor utsträckning som möjligt nyttjar komponenter som redan finns på hyllan. Chassit som R40 GT AWD Polestar vilar på är i grunden det som finns under nya S60, en bra grund att stå på. Men enligt den information vi har fått ta del av är närmare 90 procent av komponenterna utbytta eller förändrade för att kunna lira ihop med konceptet fullt ut. Exempelvis är chassifjädringen till stötdämpningen framtagen av svenska Öhlins Racing tillsammans med Lesjöfors Springs & Pressings. Låter det bekant? Jajamensan, det är samma tillverkare som Lamborghini använder sig av till Aventador. Bromsarna bakom de 19 tum stora fälgarna kommer från Brembo och är kolfiberkeramiska. Sexkolvsok både fram och bak ger bromsprestanda i världsklass.

Volvo R40 GT AWD Polestar har motorn placerad strax framför bakaxeln. Alltså bakom nacken på föraren, precis som det ska vara på en supersportbil av det här slaget. Motorn är Volvos egen V8-maskin som återfinns i S80 och XC90. Men Polestar har självfallet inte låtit den vara original. Man har bland annat monterat dubbla turboaggregat från KKK och mappat om programvaran för att den ska kunna lira på bästa sätt. Effekten ligger på 605 hästkrafter, en siffra som slår flertalet konkurrenter på fingrarna. Att få ned kraften i backen är inga större problem eftersom R40 GT AWD Polestar är konstant fyrhjulsdriven via ett Haldex-system som är låst i 50/50-läge. Accelerationstiden 0-100 km/h ligger inte riktigt så lågt som de allra vassaste i klassen, men 0-100 km/h på 3,2 sekunder är bra snabbt och räcker förmodligen långt hos den tilltänkta kundkretsen. Toppfarten är begränsad till 330 km/h men R40 GT AWD Polestar ska klara av hastigheten på över 380 km/h. Volvo tycker dock att så höga farter rimmar dåligt med deras säkerhetstänk, därför har man valt att begränsa.

Det absolut bästa av allt är att Volvo med vd Stefan Jacoby i spetsen har gett R40 GT AWD Polestar grönt ljus. Bilen ska alltså sättas i produktion. De indikationer som vi fått säger att det sker inom ett år. Det finns inga uppgifter om att det blir en begränsad upplaga utan man kommer troligtvis att bygga på efterfrågan. Prislappen är ännu inte offentlig men vi räknar kallt med att om man vill bli ägare av en supersportbil från Volvo så kostar det en bra bit över en miljon kronor. Ändå överkomligt sett till sammanhanget.

Vi återkommer med mer information kring Volvo R40 GT AWD Polestar så fort vi kommer över någon sådan. Vi räknar också med att få provköra den lite senare i år så det finns all anledning att fortsätta hänga på teknikensvarld.se eller köpa tidningen.

Vid det här laget har du kanske gjort kopplingen mellan denna artikels innehåll och datumet som det publicerades på?! Rösta gärna fram vårt aprilskämt som Sveriges bästa genom att klicka här.