Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo redovisar rekordförsäljning – men backar på hemmaplan

Volvo Cars försäljning i Sverige backade med 1,3 procent under förra året. Men det går bättre utomlands.

Volvo S60L är populär i Kina. Den säljs ingen annan stans.

Volvo S60L är populär i Kina. Den säljs ingen annan stans.

Volvo Cars försäljningssiffror från 2016 visar rekordförsäljning för tredje året i rad – totalt ökade försäljningen med 6,2 procent från 2015 till 534 332 bilar.

Försäljningen har ökat på alla marknader – utom i Sverige, där den sjönk med 1,3 procent till 71 200 sålda bilar. Enligt Volvo själva beror det på den rådande omställningsperioden, där den nya 90-serien ska ersätta gamla modeller.

I Kina ökade Volvos försäljning med 11,5 procent till drygt 90 000 bilar. Lokaltillverkade XC60 och S60L sålde bäst. I USA såldes omkring 83 000 bilar, framför allt suvarna XC60 och XC90 är populära på andra sidan Atlanten.

Under 2016 ökade försäljningen minst i Västeuropa. Totalt 206 000 bilar såldes här, vilket är en ökning med blygsamma 4,1 procent. Volvo säger i ett pressmeddelande att framtiden ser ljus ut, och spår ännu ett rekordår för 2017.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa