Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo S60 D5 AWD Polestar mot BMW 330d xDrive Touring

Anabola dieselspisar. I förhållande till effekt och prestanda är bränsleförbrukningen underbart låg i de två dieselmonstren BMW 330d xDrive och Volvo S60 D5 AWD Polestar. I förhållande till vanliga människors plånböcker är allt annat som rör dessa bilar minst lika underbart högt. Priset, inte minst.

Volvo S60 D5 AWD Polestar i duell mot BMW 330d xDrive Touring.

Volvo S60 D5 AWD Polestar i duell mot BMW 330d xDrive Touring.

Om du nyligen köpt en Volvo S60 D5 AWD men till äventyrs anser att de 205 dieselhästarna inte räcker till så kan det med ganska enkla grepp åtgärdas, och det utan att äventyra vare sig garanti eller utsläpp.
Hjärnorna bakom detta är Polestar som är mest kända i racingsammanhang där de framgångsrikt tävlar i STCC och under 2011 även i världsmästerskapet WTCC med Volvo C30. Göteborgsfirmans hantverk har dock även hittat ner under huvarna på ”svenssonbilar”.
Effekten Polestar lovar ur D5-maskinen är 225 hästkrafter, en ökning med 20 mot standard, och vridmomentet ökar från 420 Nm till 460. Trimningen kan utföras av vilken Volvo-verkstad som helst och görs i regel när bilen är inne för service.
Bilen kostar från 341 900 kronor och Polestars effektoptimering går på 8 900 kronor. Totalt 350 800 riksdaler. 
 
I en annan del av bilvärlden kan man köpa en ännu värre dieselbil, och då handlar det om större effektuttag men också större uttag från banken.
BMW 330d xDrive med rak dieselsexa på tre liter som ger 245 hästkrafter och brutala 520 Newtonmeter.
Priset är nästan lika brutalt – 409 000 kronor i grundutförande. Vår bil är en Touring med automatlåda och kostar 446 700 kronor, plus M-sportpaket för 36 500 kronor.
WestCoast Racing, ett annat svenskt racingteam, är dock inte alls inblandade i den här BMW:n, men den går ju bra ändå. 
Även om denna duell känns aningen skev så tål bilarna att jämföras efter sina egna förutsättningar.
Nyligen gick en vanlig S60 2,0T en testmatch mot bland andra BMW 325i och det var väl ingen som trodde att Volvon skulle ha en chans mot den starkare och dyrare BMW:n. Det hade den inte heller, men ansågs vara nog så bra ändå. För S60 är den mest körglada svenska, nåja, bil som byggts och det vill inte säga så lite, då bilar som exempelvis Saab 9-3 och Volvo S40/C30 är riktigt roliga bilar att köra. 
 
Med den senaste upplagan av fyrhjulsdriftteknik från Haldex och den grymma dieseln går S60 att köra svettigt fort på krokiga vägar. Styrningen är riktigt bra och den styr in kvickt och villigt i kurvorna. Det som stör en aning är den lite struttiga gången. S60 liksom häver mer än BMW som verkar ha bättre ordning på returdämpningen. Automatlådan växlas helst för hand om det ska gå fort eftersom den ideligen växlar upp när man lättar på gasen, och då tar det onödig tid innan lådan växlat ner igen när gaspedalen trycks ned. 
Att BMW på det hela taget känns mer inspirerande att köra kanske inte är så märkligt med tanke på att just BMW byggt körglada bilar i flera decennier, medan Volvo precis börjat. Erfarenhet är en nog så viktig del när allt kommer omkring.
Kraften ur den raka sexan är magnifik. Accelerationen är sportbilsmässig med bara 6,1 sekunder till 100. Köregenskaperna är föga förvånande också mer underhållande i BMW där mer moment går till bakhjulen och där styrkänslan är ännu mer precis. Men ännu bättre i en enbart bakhjulsdriven BMW eftersom drivaxlarnas moment fram förtar en del av styrkänslan. Vi mätte upp den verkliga effekten i båda bilarna hos vår effektmätarguru Rolf Lundblad. Polestarvolvon ger 229 hästkrafter vilket är fyra mer än vad som utlovas och vridmomentet är nästan 500 Nm.
BMW:n ger 244,3 hästkrafter, vilket är ungefär på pricken vad BMW lovar medan vridmomentet är 533 Nm, det vill säga 13 Newtonmeter högre. 
Polestartrimmet kapar också tre tiondelar på accelerationstiden 0–100 km/h vilken då ska gå på 7,5 sekunder medan bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger oförändrad på 0,68 liter milen. Motsvarande siffror för BMW 330d xDrive är som sagt 0–100 på sex sekunder blankt och en blandad förbrukning av 0,66 liter milen. Hur man än vrider och vänder är BMW den mest kompetenta bilen av dessa två. 
Om den är värd den betydliga merkostnaden kan bara du svara på.

BMW 330d xDrive Touring

Pris
Från 425 000 kronor.


Motor
Diesel. 6-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17:1. Borrning/slag 90/84 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 520 Nm vid 1 750–3 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.


Hjul
Fälg 8 tum, däck 225/45 WR 17.


Mått/vikt
(cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 453, bredd 182, höjd 142, spårvidd f/b 151/154. Tjänstevikt 1 775, maxlast 540, max släpvikt 1 800. Tank 61 liter. Bagage (VDA-liter) 450–1 375.


Fartresurser*
Toppfart 247 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,1 s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,84, landsväg 0,56, blandad körning 0,66 l/mil. CO2 174 g/km.


Skatt
3 922 kronor.


* Enligt tillverkaren.

Volvo S60 D5 AWD Polestar

Pris
Från 350 800 kronor.


Motor
Diesel. 5-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/93,15 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 225 hk (184 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 460 Nm vid 1 750–3 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång. 2,5 rattvarv. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, ESP.


Hjul
Fälg 8 tum, däck 215/55 R16.


Mått/vikt
(cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 148, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 786, maxlast ca 414. Tank 68 liter. Bagage 380 VDA.


Fartresurser*
Toppfart 230 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,5 s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,93, landsväg 0,54, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 179 g/km.


Skatt

4177 kronor.


* Enligt tillverkaren.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa