Volvo tror på sitt nyinköpta varumärke Polestar, fler modeller är alltså att vänta, bland annat S90 och V90. I Polestar-prestandautförande kommer dessa, till skillnad från konkurrenterna, att vara hybridbilar.

I går avtäcktes Volvo S90, modellen som på allvar ska ta upp matchen med framför allt Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Genast blickas det fram i tiden, inte bara efter kommande kombimodellen V90, utan även efter prestandaversioner à la Polestar. De tre nämnda tyskarna har alla prestandaversioner av sina motsvarande kärror, och ska Volvo ha en chans att marknadsföra sig fullt ut mot dem gäller det för Volvo att ha motsvarande modellvariation, något som också blir av i och med att Volvo numera äger ”trimfirman” Polestar.

Brittiska Autocar snackade Polestar med Volvo Cars vd Håkan Samuelsson och utvecklingschef Peter Mertens vid S90-premiären i Göteborg i går. Håkan Samuelsson poängterade då att Volvo måste följa konkurrenterna och att det är fullt möjligt med en bra bil med smart formgivning och funktionalitet – i kombination med bra prestanda.

– Vad är fel med lite prestanda? sa Volvo-vd:n till britterna och påpekade samtidigt att de har förtroende för varumärket Polestar, och att det var därför som de köpte det.

Håkan Samuelsson sa att det fortfarande är helt öppet hur Volvo kommer att marknadsföra Polestar, och att elektrifiering är ett sätt som Volvo definitivt kikar på.

Volvo V60 Polestar

Foto: Glenn Lindberg

Volvo har i dag en prestandakombi i V60 Polestar, snart har de två.

Peter Mertens fyllde i och menade att Polestar ska fortsatt handla om sofistikerad prestanda, att det inte handlar om att skapa en ”pojkracer” genom att trycka ner en stor motor i bilen. Han var lite tydligare i sina uttalanden:

– Hybridkraft är den riktning som Polestar kommer att ta. Vi vill kunna erbjuda hög prestanda utan ånger, sa han under premiärkvällen.

Volvo har redan en finfin hybriddrivlina att Polestar-förädla, nämligen T8 Twin Engine som redan finns i nya XC90 och som även presenterades i S90 i går. Den ger i dagsläget 407 hästkrafter och totalt 640 newtonmeter, samtidigt som förbrukningen enligt NEDC-körcykeln ligger på 0,19 liter per mil (i S90) vilket motsvarar 44 gram koldioxid per kilometer.

Autocar växlade även några ord med Volvos brittiska chef Nick Connor som säger sig var sugen på framför allt en V90 Polestar och drar paralleller till framgångsrika Volvo 855 i BTCC på 1990-talet.

– En Polestar-optimering av T8 Twin Engine vore mycket intressant, säger han.

Det är inte första gången som hybriddrift och Polestar nämns i samma mening, redan våren 2014 var Hans Bååth inne på det spåret.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volvo S90 och V90 Polestar får elmotorer
NÄSTA Volvo Trucks uppföljare till The Epic Split