Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo slutar med etanolbilar – E85 inte lika hett längre

Bilar som körs med E85 i tanken blir en allt mer ovanlig syn ute på vägarna. Det leder till att Volvo lägger ned sin mångåriga produktion av etanolbilar. Andra märken gör detsamma.

Volvo V50 FlexiFuel 2005

Tack vare statliga morötter såg Sverige en etanolbom för ungefär tio år sedan. Bilar som tankades med bränslet E85 (85 procent etanol, 15 procent bensin på sommaren, 75/25 på vintern) plockade marknadsandelar och dieseln samt framför allt bensinen tappade. Men det var förr det.

Nu är E85 inte speciellt hett längre. En förklaring är det höga priset som i nuläget ligger på över 11 kronor litern. Det finns med andra ord ingen ekonomisk vinst med att köra bilen på E85.
Det syns också i försäljningsstatistiken. Hittills i år har drygt tusen etanolbilar sålts i Sverige, en halvering med samma period förra året. 2,3 procent av totala antalet sålda miljöbilar i Sverige hittills i år är E85-bilar. Försvinnande få, speciellt om det jämförs med exempelvis 2008 då E85-bilarna hade en andel som uppgick till smått makalösa 68,4 procent. I dag är det i stället dieselbilarna som är dominerande med en andel om 63,1 procent.

I och med den kraftigt vikande försäljningen har Volvo beslutat sig för att sluta sälja E85-bilar från och med nästa år.

– Etanolmotorer finns inte med i Volvos utbud från och med modellår 2016, bekräftar Bjarne Darwall, presschef på Volvo Car Sverige, för Dagens Nyheter.

Men det är inte bara Volvo som väljer att hoppa av E85-eran. Både Ford och Audi gör detsamma. Volkswagen också, till viss del. Volkswagen väljer nämligen att ha kvar Golf Multifuel som är den E85-bil i Sverige som säljer i särklass bäst. Av årets totala E85-bilförsäljning hittills i år står Golf nämligen för över 81 procent.
Övriga har sjunkit som blysänken. Exempelvis har det hittills i år endast sålts 34 etanoldrivna Ford Focus jämfört med förra året siffra (jan-okt) som låg på 425 bilar.

Det kommer dock att dröja innan drivmedelsstationerna runt om i Sverige plockar bort sina E85-pumpar med tanke på att det fortfarande rullar drygt 200 000 etanolbilar i Sverige. Frågan är hur många av dessa som kör med E85 i tanken. Inte många enligt statistiken. För bara tre år sedan utlevererades nästan 220 000 kubikmeter E85 till mackarna runt om i Sverige. Med två månader kvar på innevarande år är motsvarande siffra 70 000 kubikmeter. En väldigt kraftig nedgång.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa