Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo uppdaterar Sensus och Volvo On Call

I samband med lanseringen av nya XC60 passar Volvo även på att uppdatera infotainmentsystemet Sensus och Volvo On Call med tillhörande app.

Volvo Sensus och Volvo On Call

Nya Volvo XC60 kommer lastad med en nyare version av Sensus där gränssnittet sägs ha förbättrats och gjorts enklare att använda. Fokus har legat på främst navigationsdelen.

– I takt med att vi lär oss mer om hur våra kunder interagerar med vårt användargränssnitt förfinar vi logiken och designen för att göra det ännu lättare att använda samtidigt som vi förbättrar utseendet. Det uppdaterade gränssnittet fokuserar på navigationsupplevelsen i bilen, vilket är en av de främsta tillämpningarna, säger Ödgärd Andersson, Vice President för Programvara och Elektronik på Volvo Car Group.

Volvo Sensus 2017

Uppdaterat Sensus-gränsnitt.

Det är inte enbart nya XC60 som får ta del av nyheterna i Sensus utan även hela 90-serien bestående av modellerna S90, V90 och XC90. Bilar som redan rullar ute hos sina nya ägare kommer att få systemet uppdaterat vid nästa servicetillfälle.

Utöver uppdateringen av gränssnittet i Sensus har även Volvo On Call uppdaterats med ett helt nytt utseende i mobilappen samt nya funktioner som går hand i hand med appen. Bland de nya funktioner finns exempelvis inmatning av destinationer – baserade på innehåll i användarens kalender – i navigatorn, hitta närliggande bensinstationer samt hitta bilen om man har svårt att finna den på exempelvis stora parkeringsplatser.

Volvo On Call 2017

Uppdaterad Volvo On Call-app.

– Volvo On Calls roll har förändrats från fjärråtkomst till bilen till att vara en plattform som fungerar som den främsta ingången för Volvo Cars kunder till ett allt större urval av uppkopplade tjänster. Vi ligger i framkant i den här förändringen inom bilteknik och tillhandahållande av tjänster. Så småningom kanske du inte ens behöver äga en Volvo för att kunna dra fördel av tjänsterna som erbjuds via smartphone-appen Volvo On Call, säger Björn Annwall, Senior Vice President Global Consumer Experience på Volvo Car Group.

Vidare kommer Volvos tjänst för leverans av paket till bilen (In-Car Delivery) att introduceras i ytterligare fem länder. Tjänsten, som ingår i Volvo On Call-appen, möjliggör digital engångsåtkomst till bilen för att transportföretag ska kunna överlämna exempelvis en beställd vara.

Nya Volvo On Call med allt vad det innebär kommer att finns till samtliga nya Volvo-modeller samt för Volvo On Call-kompatibla bilar från årsmodell 2012.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa