Volvo arbetar med en hetare och mer prestandaorienterad version av nya V60. Här är bilder på vad vi misstänker är V60 R.

Två till synes helt vanliga Volvo V60 av nya generationen rullar runt i södra Europa för att testas i varmt och torrt klimat. Men tittar vi närmare på bilarna är det något som inte stämmer – i jämförelse med nya V60 så som vi hittills har sett den.

Bakom de tioekrade fälgarna med lågprofildäck syns tydligt att det sitter stoppanordningar av grövre kaliber. Bromsskivorna är klart större än på en V60 T8 Twin Engine, dessutom är de främre skivorna slitsade. Oken är även de grövre, förmodligen med sex kolvar på de främre.

Foto: CarPix

Slitsade skivor är vi inte vana vid på Volvos bilar. Sist vi såg sådana var på S60 och V60 Polestar, alltså gamla 60-generationen.
Är detta då nya V60 Polestar vi tittar på? Sannolikt inte. Polestar är numera ett eget varumärke med egna, elektrifierade prestandamodeller. Volvos prestandamodeller kommer högst troligt inte att fortsätta använda namnet som tilläggsbeteckning. Vi tror inte heller att Volvo skapar ännu ett nytt namn eller en ny beteckning som ska pryda modellversionerna som bjuder på extra pulver. Vi misstänker starkt att Volvo dammar av en gammal och klassisk bokstav som ligger på hyllan – bokstaven R.

Foto: CarPix

Bilarna vi tittar på här kan alltså vara nya V60 R. Slår vi upp en av dem i bilregistret är den registrerad som en Volvo utan modellbeteckning. Under sektionen ”Tekniska data” står det inte så mycket om motorn, bara att den är går på bensin, är kopplad till en automatlåda och att den utvecklad 230 kilowatt. Det är detsamma som 313 hästkrafter, en märklig siffra. Det låter alltså som att det är T6-motorn i bilen, men den ger ju 310 hästkrafter sedan den fått partikelfilter. Tidigare var det 320 hästkrafter som gällde.

Det är alltså något lurt här. Uppgifterna i bilregistret stämmer inte, vilket inte är ovanligt i prototypsammanhang. Maskinen under huven är förmodligen betydligt mer potent än 313 hästkrafter. Det är ingen vild gissning att det, om det nu är V60 R, sitter någon form av hybriddrivlina i bilen och att den ger 450 hästkrafter eller mer. Den får inte ligga för nära V60 T8 Twin Engine som har 390 hästkrafter (efter partikelfilteruppdateringen) och samtidigt måste den kunna matcha tyskarnas motsvarigheter.
Drivlinan har förmodligen en hel gemensamt med den 600 hästar starka som sitter i Polestar 1.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volvo V60 R försöker smyga förbi
NÄSTA Polisen i Skottland vill ersätta böter med varning