Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo V90 officiell – allt om Sveriges nya kombi

Efter några månader av väntan är nu kombiversionen av Volvos 90-serie officiell. Nya Volvo V90 har haft smygpremiär i Stockholm, knappt två veckor innan den stora världspremiären nere i Genéve. Här är alla fakta och allt annat du behöver veta om Sveriges nya kombi.

Volvo V90 2017

Efter ett par år med konceptbilar drog det äntligen ihop sig i augusti 2014 då nya Volvo XC90 presenterades, Volvos första modell baserad på SPA-plattformen. Därefter fick vi vänta nästa ett och ett halvt år innan första SPA-baserade icke-suven gjorde entré. Det var i december 2015 och då var det sedanmodellen S90 som hade premiär i Göteborg.
Men det är först i dag som modellen som flest svenskar väntar på har premiär, nämligen nya Volvo V90 som ersätter V70 som i under 19 år och tre generationer legat i topp bland svenskarnas val av bil.

– Vi är väldigt starka inom herrgårdsvagnssegmentet. Det är många som ser oss som ett utpräglat kombimärke. Även om varumärket Volvo står för betydligt mer än enbart herrgårdsvagnar är vi stolta över att föra detta fina arv vidare med nya V90, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars.

Med V90 frångår Volvo sitt vanliga kombistuk. Formerna, där Thomas Ingenlath har hållit i pennan, är helt nya men följer samma mall som för XC90 och S90. Den största designnyheten, i alla fall sett till vad som ser ut att diskuteras mest, är D-stolparna. Dessa sluttar kraftigt framåt, mer än på V60 som utrymmesmässigt är en erkänt tajt bil.

Volvo V90 2017

Utrymmen, bagage, vikter och volymer
Men då V90 är större än gamla V70 är de totala innerutrymmena större i nya modellen. 493,6 centimeter på längden är faktiskt 2,7 centimeter kortare än S90, men det är hela 12,2 centimeter än vad V70 mäter från för till akter. Mellan hjulaxlarna är det 294,1 centimeter, det vill säga 12,5 centimeter mer än hos V70. Det betyder att överhängen på V90 är kortare än hos V70.
Volvo vill tydligen inte snacka om lastvolym i liter. Inte heller i antal pingisbollar (ni som såg vår livesändning, se den nedan, förstår vad vi syftar på). Men litersiffrorna för bagageutrymmet är ändå som följer; 560 liter ryms när bakre ryggstödet (som är delbart 60/40 och inte 40/20/40 – vi hoppas det kommer att finnas som extrautrustning!) är uppfällt. Det är mindre än V70 som rymmer 575 liter. Fäller man baksätesryggen ryms, inklusive utrymmet under lastgolvet, 1 526 liter. Även denna siffra är mindre än hos V70 som rymmer 1 600 liter när baksätesryggen är fälld.
Volvo V90:s bagageutrymme med uppfällt baksäte är alltså i liter lika stor som hos BMW 5-serie Touring – 560 liter. Men när ryggen fälls på 5-serie Touring sväljer tysken hela 1 670 liter, hela 144 liter mer än V90. Audi A6 Avant är något större än BMW:n med 565-1 680 liter och Mercedes E-klass Kombi är ännu rymligare med 695-1 950 liter, och med det är den rymligast av alla större kombibilar som säljs i Sverige.

Volvo V90 vs Volvo V70

Vi har satt ihop två bilder för att jämföra storlek och volym hos nya V90 med utgående V70. Notera att V70-måtten gäller årsmodell 2012 och att ett par av siffrorna därmed är lite missvisande, till exempel längden då V70 av senare årsmodell är nio mm kortare. Med ovanstående bild till hands ser vi att bagageutrymmet på V90 är 6,4 cm längre och 6,1 cm bredare än hos V70, trots det är V70 volymmässigt rymligare (575 vs 560 liter). Med nedfällt baksäte är lastlängden i V90 utökad med 11 cm. Volvo redovisar inte lastutrymmets höjd för V90, så den jämförelsen kan vi inte göra. Huvudutrymmet i baksätet är i V90 1,5 cm mindre än i V70, men i framsätet är V90 4,1 cm bättre. Klicka på bilden för att se den i större format.

Frågan är om Volvo har gått rätt väg för att komma ikapp de tre tyskarna man har i sikte. Audi A6 sålde förra året i ungeför 95 000 exemplar. Motsvarande siffra för BMW 5-serie var cirka 90 000 exemplar och för Mercedes E-klass runt 85 000. Volvo V70 och S80 ligger fyra på den listan, dock en bra bit bakom tyskarna med drygt 51 000 exemplar varav V70 står för 49 000 av dessa. Kan V90, och S90, hämta upp tyskarnas försprång? Det återstår att se om kunderna nu lockas mer av Volvos nya, inslagna väg – form före funktion.
Det återstår att se vad Volvo gör av nya V60 som kommer om ett par år. Den modellen växer, kanske den delvis tar över det V70 lämnar efter sig?

Utrymmet i baksätet upplevs som bra, även på höjden trots att V90 är 7,2 centimeter lägre än V70. Benutrymmet i baksätet är utökat med tre centimeter jämfört med V70.

V90 har en tjänstevikt på mellan 1 825 och 2 100 kilo, beroende på vilken modellversion det rör sig om och vilken utrustning bilen har.
Tankvolymen uppgår till 55 liter för de framhjulsdrivna modellerna medan fyrhjulsdrivna har 60-literstank. V90 T8 AWD Twin Engine har 50-literstank.
Maximal släpvagnsvikt ligger på mellan 1 800 och 2 200 kilo.

Volvo V90 2017

Drivlinorna
Precis som till S90 presenteras V90 med fem olika motoralternativ. Dieselmotorerna heter D4 och D5 AWD där sistnämnda är fyrhjulsdriven i stället för framhjulsdriven. D4:an bjuder på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter medan D5:an ger 235 hästkrafter och 480 newtonmeter. 0-100 km/h avverkas på 8,5 respektive 7,2 sekunder. Förbrukningen uppges till 0,45 liter per mil för V90 D4 och till 0,49 liter per mil för V90 D5 AWD, vilket ger oss 119 samt 129 gram koldioxid per kilometer.
Ytterligare ett dieselalternativ kommer att presenteras senare, något som Volvo inte berättar om i dag men som våra källor meddelat oss. Det handlar om en svagare dieselmaskin vid namn D3 som kommer att erbjudas med både framhjuls- och fyrhjulsdrift.

LÄS OCKSÅ: PowerPulse i Volvos nya dieselmotorer

Bensinmotorerna heter T5, T6 AWD och T8 AWD Twin Engine. Förstnämnda är framhjulsdriven och de övriga är fyrhjulsdrivna. T5:an ger 254 hästkrafter och 350 newtonmeter vilket får V90 att accelerera från noll till 100 km/h på 7,0 sekunder. T6 AWD har 320 hästkrafter och 400 newtonmeter som skickar iväg bilen 0-100 km/h på 6,1 sekunder. Förbrukningen för dessa båda ligger på 0,68 respektive 0,74 liter per mil vilket motsvarar 154 respektive 169 gram koldioxid per kilometer.

Volvo V90 2017

Det tredje bensinalternativet är en laddhybriddrivlina där T6-maskinen på 320 hästkrafter kompletteras med en elmotor som driver bakhjulen. Tillsammans levererar de 407 hästkrafter och 640 newtonmeter. 0-100 km/h går på raska 5,2 sekunder och förbrukningen ligger på 0,21 liter per mil, något som motsvarar 47 gram koldioxid per kilometer. Med andra ord är V90 T8 AWD Twin Engine supermiljöbilsklassad. Volvo uppger att denna laddhybridversion, som har litiumjonbatterier på 9,2 kilowattimmar, klarar sig på enbart el på sträckor över 4,5 mil.

Alla ovan nämnda maskiner, bortsett från D3, är normalt utrustade med åttastegade automatlådor. Men vissa av dem, till exempel D4, går att få med sexväxlad manuell låda.

Volvo V90

Notera glastaket, första gången på en Volvo-kombi.

Priser och leverans
Volvo V90 kostar från 339 000 kronor, det vill säga 10 000 kronor mer än vad motsvarande S90 kostar. För dessa pengar får man en basutrustad V90 D4 Kinetic med manuell växellåda. Nackdelen med prislappen är att den inte ligger under den magiska tjänstebilsgränsen om 7,5 basbelopp. Det är här kommande D3 kommer in i bilden. Den lägger sig under gränsen.
Samtliga priser finner du längst ned i artikeln.

V90 kommer att börja byggas under vecka 24, det vill säga i mitten av juni 2016. V70 och XC70 ska inte byggas parallellt med V90 så produktionen av dessa båda kommer att stängas ned innan vecka 24. Lägg på några veckor och vi har ungefärligt datum för när de första V90-leveranserna sker. S90 ligger sju veckor före i tid.

Säkerhet
V90 innehåller all den teknik som redan finns i nya XC90 och S90, och som mång gånger har hyllats (bland annat är XC90 den bil som gjort bäst ifrån sig i Euro NCAP:s krocktest – någonsin). Bland finesserna finns till exempel Pilot Assist, den adaptiva farthållaren med autobromsfunktion som numera är vidareutvecklad och inte längre behöver en följebil framför sig för att fungera. Volvo kallar systemet för ett steg närmare autonoma (självkörande) bilar. En annan nyhet är att Pedestrian Detection-systemet är utbyggt till att även omfatta stora djur, exempelvis älgar, kor och hästar. Dyker ett stort djur upp framför bilen varnas föraren med ljud och ljus och om föraren inte uppmärksammar detta kan bilen bromsa av sig själv. Kanske vi får höra om färre älgkollisioner i framtiden?

Samma stolar som i nya Volvo XC90

Med stötabsorberande teknik i framstolarna ska risken för ryggskador minska.

Volvos nya stolar ingår också i V90, dessa har en energiupptagande funktion mellan själva stolen och stolsramen som dämpar de vertikala krafterna vid exempelvis en avåkning. En tredjedel av krafterna som fortplantar sig in i de åkandes kroppar (gäller bara främre passagerarna) elimineras och risken för ryggskador och liknande sänks avsevärt.

I filmen nedan får du hänga med Teknikens Världs Mikael Stjerna på plats vid världspremiären av Volvo V90 där han, förutom att titta på bilen, även intervjuar bland annat Volvos interiördesigner Robin Page (tidigare Bentley) som har en hel del intressant att säga.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Modellversioner, motorer och pris

Volvo V90 D4
Diesel, R4, 2,0 liter.
190 hk @ 4 250 r/min. 400 Nm @ 1 750-2 250 r/min
0-100 km/h 8,5 sek. Toppfart 225 km/h.
Förbrukning 0,45 l/mil. 119 g/km.
Pris från 339 000 kr.

Volvo V90 D5 AWD
Diesel, R4, 2,0 liter.
235 hk @ 4 000 r/min. 480 Nm @ 1 750-2 250 r/min.
0-100 km/h 7,2 sek. Toppfart 240 km/h.
Förbrukning 0,49 l/mil. 129 g/km.
Pris från 427 900 kr (Momentum inkl automat).

Volvo V90 T5
Bensin, R4, 2,0 liter.
254 hk @ 5 500 r/min. 350 Nm @ 1 500-4 800 r/min.
0-100 km/h 7,0 sek. Toppfart 230 km/h.
Förbrukning 0,68 l/mil. 154 g/km.
Pris från 374 900 kr (Momentum inkl automat).

Volvo V90 T6 AWD
Bensin, R4, 2,0 liter.
320 hk @ 5 700 r/min. 400 Nm @ 2 200-5 400 r/min.
0-100 km/h 6,1 sek. Toppfart 250 km/h.
Förbrukning 0,74 l/mil. 169 g/km.
Pris från 463 900 kr (Momentum inkl automat).

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine
Bensin och el, R4, 2,0 liter.
407 hk. 640 Nm.
0-100 km/h 5,2 sek. Toppfart 230 km/h.
Förbrukning 0,21 l/mil. 47 g/km.
Pris okänt.

Momentum kostar 29 000 kronor utöver Kinetic.
Inscription kostar 69 000 kronor utöver Kinetic.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa