Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo V90 T8 – Fyra snabba från provkörningen

Teknikens Världs egen göteborgare är ute och provkör Volvo V90 T8 Twin Engine. Hur bra är den lyxiga kombin som laddhybrid? Vi ringer och frågar.

V90 T8 Hans Hedberg

Hej Hans! Hur känns den nya plug-in-Volvon?
– Hej! Jo, det här är creme de la creme från Volvo. Och den pekar mot Volvos framtid – 2019 kommer alla deras bilar vara elektrifierade. Den kopplar fint mellan el- och bensinmotor och komforten är god, trots att jag kör R-designvarianten med sportchassi. Men den sportiga attityden är egentligen bättre lämpad i en T6 awd.

Jaha, men T8:an är väl den snabbaste V90-varianten? Är den inte sportig då?
– Jo, visst rör den på sig när båda motorerna jobbar för fullt, men den här bilen väger också 200 kilo mer än T6:an. Och det märks. T8 är ingen sportbil, den kommer snarare till sin rätt när man pendlar korta sträckor, åker till en närliggande stormarknad, hämtar och lämnar på dagis och laddar ofta. Då går det att få ned förbrukningen till 0,2 liter per mil. Kör man som jag brukar göra drar den lätt över en liter.

Det låter inte så miljövänligt?
– Nej, men de här laddhybriderna lockar fram en försiktig körstil. Kör man med ett ägg under gaspedalen går det att använda bilen i dagar utan att det går åt någon bensin alls. Och det ska bli spännande att se vad som kommer härnäst – små Drive-e-hybrider med trecylindriga motorer och framhjulsdrift.

Det låter spännande. Till sist – jag hörde att det var något teknikstrul med bilen?
– Ja, navigatorn trodde att vi var ute i Kattegatt och körde bil ett tag. Men det berättar jag mer om i tidningen sen!

Hans Hedberg berättar allt om den nya Volvo-hybriden i Teknikens Värld nummer 18. Missa inte det!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa