Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo vill standardisera elbilsladdning

Volvo vill att hela fordonsindustrin ska enas om en standard för laddning av elbilar.

Volvo-S90

Volvo uppmanar fordonsindustrin att jobba för en standardiserad laddinfrastruktur för att främja nyttjandet av elbilar och laddhybrider. Som det ser ut i dag kan exempelvis endast Tesla-bilar nyttja de Supercharger-stationer som Tesla byggt runt om i landet.
Volvo har ingått samarbete med Charging Interface Initiative, ett konsortium av biltillverkare och energiföretag som lobbar för att göra CCS (Combined Charging System) till industristandard för laddning av eldrivna fordon.

CCS-kontakt.

CCS-kontakt.

CCS-systemet har både enfas- och trefasladdning för växelström på 43 kW, samt likström på max 200 kW. Det sistnämnda ska längre fram kunna höjas till 350 kW.
– Vi ser att en förändring mot helt eldrivna bilar sker i takt med att batteritekniken blir bättre, kostnaderna mindre och laddinfrastrukturen kommer på plats. Vi har redan tekniken men laddinfrastrukturen är inte där riktigt än. Om vi ska kunna lägga oron för att inte hitta laddstationer bakom oss är ett globalt standardiserat laddsystem ett måste, säger Volvos Peter Mertens.

Volvo ska inom de kommande åren lansera laddhybrid-versioner av samtliga modeller, varav XC90 och nya S90/V90 redan erbjuds med denna drivlina. Tidigare har Volvo meddelat att de kommer att lansera en helt eldriven bil, något som förväntas ske 2019.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa