Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo XC40 kan bli Lotus-suv

För bara ett par månader sedan blev det klart att kinesiska Geely, som redan äger Volvo Cars, tar över majoriteten av Lotus. Känt är också att det brittiska sportbilsmärket ser ut att vara på gång med en suv – en suv som kan komma att baseras på Volvo-teknik.

Volvo XC40 R-Design Intro 2018

I våras kom nyheten att Volvo och Lotus kan komma att bli syskonmärken, detta sedan Geely köpt 49,9 procent av Proton av malaysiska industrikoncernen DRB-Hicom. I september blev det klart att 51 procent av aktierna i Lotus övergår i Geelys ägo, från att tidigare ha varit i Protons händer. Därmed är Volvos ägare numera den brittiska sportbilstillverkarens majoritetsägare.

Det betyder att Volvo och Lotus numera ingår i samma koncern och som vi tidigare skrivit kan det leda till synergier som få hade kunnat tippa på förhand.
Sedan nyheten om Volvos och Lotus nya släktband blev känd har Lotus gamla planer på att bygga en suv dammats av, inte bara av media. Även Geelys styrelse tänker i de banorna och uttalanden under hösten tyder på att de sneglar på Porsche och deras lyckosamma strategi med suvar. Och det är här Volvo kommer in i bilden än tydligare, Volvo är även de, som bekant, lyckosamma när det gäller ”stadsjeepar”. Inte minst XC60 är en klippa hos den svenska biltillverkaren.

Volvo XC40 R-Design Intro 2018

Även om beslutet om en Lotus-suv ännu inte är taget så funderar Geely-ledningen redan på en lämplig plattform att bygga en sådan modell på. En lämplig grund att bygga på finns redan inom koncernen, en grund som både är ny och ”framtidssäkrad”. Plattformen heter Compact Modular Architecture och är kanske mer känd som CMA-plattformen, det vill säga den grund som Volvo XC40 bygger på, så även syskonbilen Lynk & Co 01 som vi på Teknikens Värld var och provkörde i Shanghai för bara några dagar sedan.

Volvo XC40 R-Design Intro 2018

Det fina med CMA-plattformen är att den är väldigt flexibel, anpassad för både förbränningsmotorer och elektrifiering av olika grader samt drivning både över fram- och bakaxel. Den är utvecklad hos CEVT (China Euro Vehicle Technology AB) i Göteborg, det vill säga det utvecklingscenter som Volvo och Geely upprättade för några år sedan. Just denna plattform, som redan lovordats, kommer att bilda bas till alla Volvo-modeller under 60-serien de närmaste åren.

Lotus suv 2017

Patentskiss från Lotus.

Detta betyder att alltså Volvo XC40 kan komma att få ett Lotus-syskon, ungefär på samma vis som Mini Countryman och BMW X1 är syskon, eller Seat Ateca och Volkswagen Tiguan, eller Opel Crossland X och Peugeot 2008, eller varför inte Renault Kadjar och Nissan Qashqai. Bara för att nämna några exempel…

Men trots suv-planerna har Geely för avsikt att föra Lotus arv vidare in i framtiden. De lätta och ”enkla” sportbilarna, som har varit märkets signum under många, många år, ska förvaltas, förädlas och stärkas.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa