Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo XC40 med interiör avslöjad!

Nu har vår spionfotograf än en gång fått syn på Volvo XC40, men med den skillnaden att vi nu även kan visa er de första bilderna på interiören.

Volvo XC40 2018 med interiör
CarPix

I februari kunde vi här på teknikensvarld.se visa er de första riktigt skarpa och bra bilderna på Volvo XC40 – en kommande lillebror till XC90 och nyligen lanserade generation två av XC60. De nya spionbilderna visar egentligen inte mycket mer av exteriören än tidigare, inte mer än att bilen är försedd med sommar- i stället för vinterdäck och att Volvo samtidigt passat på att byta fälgar till sjuekrade doningar. Dessutom har man öppnat upp lite i maskeringen över bakre stötfångaren så att reflexglaset på vänster sida ska synas.

Det som är spännande med denna omgång av spionbilder är interiören – för första gången får vi se XC40:s insida.
Det första vi reagerar på är att XC40 får Volvos stora Sensus Connect-infotainmentskärm som är något av bilens hjärta då de flesta funktionerna, bortsett från att gasa, bromsa och styra, sköts via den. Vi tycker oss dock ana att skärmen ser ut att vara något mindre än i XC60, men det kan vara en synvilla. Skärmen flankeras av två stående ventilationsblås, precis som i nya XC60 men med skillnaden att de ser ut att vara smalare. Samma stående layout har de yttre blåsen. Ganska olika de som sitter i XC60 och framför allt de som finns i XC90.

Volvo XC40 2018 med interiör

Den största skillnaden mellan XC40 och storebröderna är mittkonsolen som inte är lika designad hos lillebrorsan. Framför armstödet saknas det långa facket med skjutlucka. I stället hittas två mugghållare à la V70 och framför växelspaken ett stort fack som inte känns speciellt exklusivt, däremot praktiskt. Detta fack saknar både XC60 och XC90.
Vidare ser vi en lite annorlunda formgivning av instrumentbrädans omhuldande av mätarhuset medan rattstången inte är helt olik den som sitter hos respektive storebror. Ratten ser ut precis som hos syskonen, i det här fallet är det R-Design-ratten som sitter i bilen.
Dörrsidorna skiljer sig även de från hur det ser ut i XC60 och XC90. Armstödet i XC40 slutar inte tvärt i bakkant utan löper upp mot fönsterlinjen. Dörrhandtaget är kortare och grövre än hos syskonen men är högt placerat precis som hos XC60.

Volvo XC40 2018 med interiör

På denna bild syns en tydlig nyhet. Volvo XC40 får höj- och sänkbara, och förmodligen i övrigt justerbara, nackstöd.

I baksätet ser vi ännu en intressant grej – fönsterlinjen som Volvo har försökt maskera från utsidan. Vi ser med tydlighet att XC40 kommer att tappa en del av ljusinsläppet till baksätet på grund av nedre fönsterlinjen som skjuter av uppåt i nästan 45 graders vinkel. Tilltaget såg vi redan på konceptbilen Concept 40.1. Detaljen må vara snygg utifrån sett, men sedd från insidan är det inte klockrent, eller vad säger du? Mindre barn i baksätet kommer få svårt att se ut. Eller lurar Volvos oss bara och detaljen är fejk? Kanske, men det ser verkligen äkta ut om man zoomar i bilden.

Volvo XC40 2018 med interiör

Enligt tidigare prototyper ska XC40 vara 451,2 centimeter lång, det vill 17,6 centimeter kortare än nya XC60. Det låter inte helt osannolikt, även om vi inte kan lita på uppgifterna i Bilregistret, de tenderar att förvränga sanningen en aning när det kommer till testprototyper. Vad som får oss att misstänka att längdsiffran inte stämmer överens med verkligheten är längden hos konkurrenterna. BMW X1 är 443,9 centimeter lång och Audi Q3 är bara 438,8 centimeter från för till akter. Q3 är dock gammal i matchen och lär växa en hel till nya generationen.

Volvo XC40 har världspremiär i höst, men någon avtäckning på bilsalongen i Frankfurt kan vi inte se fram emot. Volvo har som bekant valt att fokusera på färre salonger (endast Detroit, Genève och Shanghai/Peking), så räkna i stället med en fristående världspremiär för XC40, förmodligen strax innan Frankfurtsalongen. Helt enligt samma modell som Volvo använde när XC90 hade världspremiär för snart tre år sedan.

Vill du läsa mer om XC40, bland annat om nya CMA-plattformen som den bygger på och som är förberedd för en elektrisk framtid, gör du bäst i att klicka här.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa