Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo XC90 Excellence officiell – superlyx för direktörer

Nu presenterar Volvo sin lyxigaste modellversion genom tiderna – nya XC90 i Excellence-utförande. Fyra fåtöljer, rejält med utrymme för de åkande och lyxiga detaljer var man än tittar.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Redan i september förra året nåddes vi av uppgifter, som sedan bekräftades tidigare i år, att Volvo, på order från styrelseordförande Li Shufu, ska bygga en lyxversion av nya XC90 som ska visas upp på den internationella bilsalongen i Shanghai senare i år.
Nu är vi här, bilsalongen i Shanghai öppnar om knappt en vecka och så här dagarna innan väljer Volvo att avtäcka XC90 Excellence på nätet. Passande nog på dagen 88 år efter Volvos första modell, ÖV4, rullade ut från fabriken på Hisingen den 14 april 1927.

– Den här bilen är vårt nya flaggskepp. Vi har skapat den optimala upplevelsen av lyxig skandinavisk design. Volvo har aldrig tidigare lanserat en bil av den här typen. Den här bilen demonstrerar vad namnet Volvo står för i dag, säger Volvos designchef Thomas Ingenlath.

Volvo XC90 Excellence ser ut som en vanlig XC90 på utsidan, så när som på det subtila Excellence-märket som pryder listerna på dörrarnas nederkant och de kromade B- och C-stolparna. Men insidan är något helt annat än vanliga XC90. Här har Volvo möblerat om totalt för att få mer rymd för färre åkande och för att skapa en känsla och upplevelse av lyx som aldrig tidigare skådats i en Volvo-bil.

Volvo XC90 Excellence 2016

Vanliga XC90 är sjusitsig. Det är inte XC90 Excellence. De två bakersta stolarna har slängts ut, så även baksätet. I stället har man placerat två fåtöljer av samma typ som framsätena. Bland annat nackstöden skiljer stolarna fram och bak åt. De bakre stolarna är, precis som de där fram, extra breda och rymliga, individuellt inställbara på elektrisk väg samt försedda med massage och ventilation. Dessutom är benutrymmet i baksätet extra generöst så att kinesiska direktörer får en vilsam tur när de tar sig mellan möten och affärer, självklart med fötterna vilandes mot bekväma fotstöd. Fällbara bord och infällbara skärmar av hög tumstorlek är andra lyxiga detaljer, tillsammans med mugghållare med både värmande och kylande effekt, mittkonsol med kylfack med integrerade flask- och glashållare samt handgjorda kristallglas från Orrefors.
För att ytterligare höja stämningen är XC90 Excellence utrustad med speciell belysning, även i förvaringsfacken.

– Vi har skapat en av de bästa baksätesmiljöer som går att få i en lyxbil. Resultatet är en enastående miljö för såväl avslappning som arbete, säger Thomas Ingenlath.

Skinnklädseln är unik och extravagant för XC90 Excellence och finns i två färgsättningar – Blond och Charcoal. Bagageutrymmet är avskärmat från övriga kupéutrymmet, ungefär som på taxibilar i många länder (fast då är skärmen placerad mellan framstolarna och baksätet).
Nya XC90 är en tyst bil, men XC90 Excellence är tystare tack vare extra isolering samt att modellen rullar på Pirellis speciella PNCS-däck som sägs reducera däckbullret i kupén med 50 procent.
Tycker man att det blir för tyst kan man enkelt råda bot på det genom att kräma på med ljudsystemet från Bowers & Wilkins som har totalt 20 högtalare varav en av dem skapar extra bra surroundljud för passagerarna i de bakre fåtöljerna.

Volvo XC90 Excellence 2016

I Kinas storstäder är luftmiljön långt ifrån den bästa. XC90 Excellence har därför en joniserande luftrenare inbyggd i CleanZone-klimatsystemet som med hjälp av elektroner filtrerar bort luftburna artiklar.

Även föraren och passageraren i framsätet har lite extravagans att njuta av på färden, detta i form av läderklädd instrumentpanel med kontrasterande sömmar samt, om de tittar uppåt, tak i nubucktextil.

Tre olika drivlinor finns till XC90 Excellence. Dieseln D5 AWD med 225 hästkrafter och 470 newtonmeter, bensinaren T6 AWD med 320 hästkrafter och 400 newtonmeter samt laddhybriden T8 Twin Engine AWD med 400 hästkrafter och 640 newtonmeter.
Snabbast är T8-versionen som gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder medan de båda övriga versionerna gör samma sprint på 6,5 samt 7,8 sekunder, där sistnämnda siffran är D5-dieselns.
Tjänstevikten ligger på omkring 2 350 kg.

Volvo XC90 Excellence börjar säljas senare i år, inte bara i Kina även om det är den förmodade huvudmarknaden, utan över hela världen. På vissa marknader kommer den även att säljas via Volvos digitala kanaler.
XC90 Excellence kommer dessutom till Sverige, men först från modellår 2017, det vill säga hit kommer den först om ungefär ett år.
Volvo har inte meddelat några priser, men räkna med en rejäl hög med pengar för att få köra Volvos lyxigaste modell någonsin.

Nu är det kanonläge för statsminister Stefan Löfven att äntligen byta ut sin tyska superkärra till en svensk. I dag åker han en specialutrustad Audi A8.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler