Prenumerera på Teknikens Värld

Volvos elbil väntas få minst 40 mils räckvidd och lågt pris

Om två år släpper Volvo sin första helelektriska bilmodell och enligt USA-chefen får den minst 40 mils räckvidd och en prislapp på mellan 313 000 och 358 000 kronor.

Volvo Concept 40.2
Glenn Lindberg

När nya 40- och 60-serierna är avklarade (nya XC60 som presenterades förra veckan var startskottet) kan Volvo börja fokusera fullt ut på märkets första elbil (C30 Electric räknar vi som vanligt som en rullande testbänk, vilket den ju faktiskt var). Tidigare är det sagt att elbilsmodellen, som väntas baseras på den elbilsförberedda CMA-plattformen, samma plattform som används till nya 40-serien, ska lanseras under 2019. De må låta som lång tid till dess men det är i själva verket bara två år kvar, knappt till och med.

Men vad kan vi då vänta oss för specifikationer i Volvos kommande elbil som ännu saknar namn (kan få ett helt eget modellnamn eller också ett tilläggsnamn efter ett befintligt)? I detta tidigare skedde finns det ännu inget officiellt som är hugget i sten med Volvos USA-chef Lex Kerssemakers har samtalet med några amerikanska journalister under årets Genèvesalong och avslöjade då lite detaljer som ligger honom varmt om hjärtat, detaljer som han anser är förutsättningar för att Volvo ska lyckas med sin elbilssatsning i USA.

Volvo Concept 40.2

Enligt honom blir det en räckvidd på minst 40 mil (enligt amerikanska EPA-mätsystemet, dvs 250 miles vilket översatt till europeiska NEDC blir en bit över 50 mil) och då med ett startpris på mellan 35 000 och 40 000 dollar, det vill säga mellan 313 000 och 358 000 kronor sett till dagens dollarkurs. Priset i USA ska inte ses som direkt översättbart till europeiska förhållanden, men ger ändå en fingervisning om vad vi kan ha att vänta oss. Priset är aggressivt sett till vad som finns på den amerikanska marknaden i dag, exempelvis ”stora småbilen” Chevrolet Bolt EV (Opel Ampera-e i Europa) som når 38 EPA-mil för 36 620 dollar (328 000 kronor).

Volvo har tidigare meddelat att deras första elbil kommer att vara kompatibel med batteripaket på uppemot 100 kilowattimmar (kWh), det vill säga större doningar än i den instegsmodell som Lex Kerseemakers uttalar sig om.

Lex Kerssemakers uttalande är alltså inte hårda fakta (ännu?) men ska nog inte tas med en nypa salt då hans uttalande baseras på vad den amerikanska marknaden förväntar sig. Amerikanerna är än så länge en aning skeptiska till elbilar och det är framför allt räckvidden som är problemet.

På bilderna ovan ses Volvo Concept 40.2 som visades förra året, en konceptbil som bygger på nya 40-seriens CMA-plattform som även Geely kommer att använda sig av.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa