Prenumerera på Teknikens Värld

Volvos Polestar-motor en av världens bästa

Varje år vid den här tiden utnämner amerikanska WardsAuto de tio bästa motorerna i världen, så även i år – och precis som i fjol är en Volvo-motor med bland vinnarna.

Volvo Polestar V60-motor

I december 2015 fanns Volvos T6-maskin bland de tio vinnande motorerna som amerikanska WardsAuto utser varje år. I årets upplaga av tävlingen har tio nya motorer utsetts till att vara de bästa i världen och återigen är Volvo med i främsta led.
Det är Volvo Polestars 367-hästarsmaskin som finns i S60 Polestar och V60 Polestar som föll juryn i smaken efter att ha provat 40 olika kandidatbilar de senaste månaderna. Det är framför allt effektuttaget som fick dem på fall:

– För inte så länge sedan var en nydesignad motor som kunde nå 100 hästkrafter per liter stort. I dag blåser Polestar och Volvo långt förbi det med anmärkningsvärda 184 hk per liter med den fyrcylindriga tvålitersmotorn i V60 Polestar. Det är en nivå som vi aldrig tidigare sett i vår tävling, skriver redaktörerna på WardsAuto.

Volvo Polestars maskin lyckades med konststycket att slå motorer som får anses vara med erkända och mer omtalade på en internationell nivå, exempelvis treliterssexan i BMW M2 Coupé och den turboladdade boxermaskinen i Porsche 718 Boxster/Cayman.

Ännu en fjäder i hatten för Volvo (och Polestar) som erövrar titel efter titel ute i världen och hemma i Sverige.

– Med de starka insatserna av vårt utvecklingsteam i kombination med den nyskapande tekniken i Volvos Drive-E-motorfamilj har vi lyckats med det. Den här motorn är kulmen av det utvecklingsarbete som vi startade 2009 med drivlineoptimeringsprogrammet och vi är stolta att få den här utmärkelsen från WardsAuto som ett bevis på vår fungerande arbetsfilosofi, säger Niels Möller, Chief Operating Officer för Polestar.

Volvo Polestar-motor

De tio vinnarmotorerna enligt WardsAuto:

  • 3.0L Turbocharged DOHC I-6 (BMW M240i)
  • 1.5L DOHC 4-cyl./Dual Motor EREV (Chevrolet Volt)
  • 3.6L DOHC V-6/Dual Motor PHEV (Chrysler Pacifica Hybrid)
  • 2.3L Turbocharged DOHC 4-cyl. (Ford Focus RS)
  • 2.0L DOHC 4-cyl./Dual Motor HEV (Honda Accord Hybrid)
  • 1.4L Turbocharged DOHC 4-cyl. (Hyundai Elantra Eco)
  • 3.0L Turbocharged DOHC V-6 (Infiniti Q50)
  • 2.5L Turbocharged DOHC 4-cyl. (Mazda CX-9)
  • 2.0L Turbocharged DOHC 4-cyl. (Mercedes C300)
  • 2.0L Turbo/Supercharged DOHC 4-cyl. (Volvo V60 Polestar)

För att bli en vinnare hos WardsAuto måste motorn kombinera prestanda, bränsleekonomi, ljudnivå och applicering av ny teknik – faktorer som är avgörande vid poängutdelningen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa