Prenumerera på Teknikens Värld

Volvos självkörande bil kör mot rött!

Nu rullar Ubers självkörande taxibilar i form av Volvo XC90 på San Franciscos gator. Men den gör det inte helt fläckfritt.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Detta stycke text du nu läser kom till strax innan publiceringen av artikeln. Den stora nyheten var från början av Volvo och Uber nu har påbörjat sin självkörande transporttjänst i San Francisco och att nästa steg i utvecklingen av Volvos självkörande bilar involverar Autoliv. Om detta kan du läsa nedan.

Den stora nyheten nu är den film från San Francisco som visar en självkörande Volvo XC90 som bränner förbi ett klart och tydligt rödljus (se filmen ovan) bara timmar efter att nya tjänsten lanserats i staden. Som tur var gick ingen människa på övergångsstället vid tillfället. Bakom ratten satt en person från Uber som ska reagera om systemet inte fungerar som tänkt, men han eller hon gjorde uppenbarligen inte det. Enligt SVT ska denna person nu ha tagits ur tjänst.

Uppdatering: Det finns uppgifter, med bildbevis på sociala medier, som säger att Ubers självkörande XC90-bilar har kört för rött ljus vid fler tillfällen än det nämnt ovan.

LÄS OCKSÅ: Nu har bilarna fått körförbud

Uber Volvo XC90 San Fransisco

Volvo och Uber gör gemensam sak med Autoliv
I höstas gjorde Volvo och taxi/transportföretaget Uber gemensam sak i utvecklingen av självkörande taxibilar och startade en testflotta av fordon i Pittsburgh, Pennsylvania. Nu expanderar projektet med bilar i Kalifornien och staden San Francisco.

Även nu handlar det om modell XC90, bilar som säljs av Volvo till Uber som förser dem med sin hård- och mjukvara. Helt ensam i bilarna blir dock inte kunderna under testperioden då en tekniker från Uber sitter med och kontrollerar tekniken. Samma säkerhetsåtgärd gäller överlag när det kommer till autonom körning bland annat i Helsingfors där man testar självkörande bussar.

– Självkörande samåkningstjänster blir nu verklighet och Volvo är stolta över att ligga i framkant inom området, säger Mårten Levenstam, vice vd på Volvos avdelning för produktplanering.

Samarbetet med Uber består av tre delar. I januari 2017 startar man projektet Drive Me som ska omfatta 100 självkörande bilar i Göteborgsområdet. I andra fasen börjar man i Göteborg ett samarbete med Autoliv för att ta fram teknik som ska säljas till tredje part. I sista delen fördjupas samarbetet med Uber för att ta fram mer kostnadseffektiva fordon som ska tillverkas av Volvo för Uber. Tekniken i dessa bilar kommer även att finnas i Volvos ordinarie modellflora.

Totalt lägger Uber och Volvo ner 300 miljoner dollar i projektet, vilket motsvara närmare 2,8 miljarder kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa