Prenumerera på Teknikens Värld

Ytterligare kritik mot släckta bakljus

Sedan direktiven från EU-kommisionen ändrades år 2011 finns det inga krav på att bakljusen ska vara tända under dagtid. Nu vill Motormännen ha ett nationellt undantag för Sverige.

091210-vw golf ledbakljus

091210-vw golf ledbakljus

Det är sedan fem år tillbaka helt lagligt att under dagtid köra med släckta bakljus i Sverige. Enligt ett EU-direktiv ska alla bilar vara utrustade med varselljus som tänds automatiskt när bilen startas, och enligt samma direktiv får bilar med automatisk tillkoppling av bakljusen inte ha dem tända när det är bra ljusförhållanden.

Men reglerna möter kritik. Polis och försäkringsbolag är kritiska, och Motormännen vill att Sverige ska vara undantagna från de gemensamma EU-reglerna.
– Synligheten är mycket sämre när ljusen inte är tända där bak, säger Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännen, till TV4.

De nya reglerna kom till av miljöskäl. Släckta bakljus skulle minska bränsleförbrukningen och minska slitaget på lamporna. Men enligt Motormännen är de beräkningarna baserade på glödlampor, och inte på bilar med led-belysning som knappt drar någon ström alls.

Transportstyrelsen har inte sett några negativa konsekvenser ut säkerhetssynpunkt, så länge halvljuset tänds när det blir mörkt. Om bilens automatik inte fungerar, och bakljusen förblir släckta måste föraren själv slå över till halvljus. Att inte göra det är en trafiköverträdelse som kan ge böter.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler