Prenumerera på Teknikens Värld

Zlatans val i Sverige: Volvo V90

Volvo har blivit betydligt bättre på att exponera sig och sin produktportfölj. Se bara här; utanför Zlatan Ibrahimovics bostad på Östermalm i Stockholm står sprillans nya Volvo V90 som ännu inte har börjat marknadsföras på allvar.

Det är först i kväll som Volvo V90-reklamkampanjen rullas ut. Det är nämligen i halvtidsvilan i träningslandskampen mellan Sverige och Slovenien i Malmö som man på TV4 och på nätet kommer att kunna se Volvos nya reklamfilm med Zlatan där nya kombin står i fokus (eller stjäl Zlatan showen?).

Men den som har ögonen med sig kan få se V90 tidigare än så, för i helgen har modellen synts till utanför Zlatan Ibrahimovics gamla kyrka i korsningen Styrmansgatan/Storgatan på Östermalm i Stockholm. Visst har omaskerade V90-bilar rullat runt i framför allt Göteborg en tid, men utanför Volvos hemstad har Volvo-kombin som ersätter V70 inte synts till på samma vis.

Det ska dock tilläggas att bilen inte är Zlatans utan den står registrerad på Volvo Personvagnar AB. Bilen i fråga är dessutom en förseriebil eftersom produktionen av V90 startar först under vecka 24, det vill säga om två veckor.

Tittar vi på biluppgifterna ser vi att Zlatans ”lånebil” har en motor som utvecklar 187 kilowatt, det vill säga 254 hästkrafter. Med andra ord är det tvålitersturbon T5 som sitter under huven. Tillsammans med automatlådan skjuter den på den framhjulsdrivna kombin för att kunna 100 km/h på 7,0 sekunder och toppa 230 km/h. 0,68 liter per mil och 154 gram per kilometer är siffror i trakterna av BMW:s motsvarande modell – 528i Touring som med sina 245 hästkrafter är något accelerationssnabbare och har högre toppfart.

Publicerat av GTBOARD.com den 28 maj 2016

Denna Volvo V90 är försedd med högsta utrustningsnivån Inscription, därför har den extra kromdetaljer exteriört. Utöver det är den också utrustad med 21-tumsfälgarna 5-spoke Fan Silver Bright för 32 500 kronor. 19-tumsfälgar är annars standard på en V90 T5 Inscription.

Att Volvo låter Zlatan köra omkring med nya V90 är så klart en del av deras marknadsföringsstrategi för modellen. Volvo har på senare tid accelererat upp för att hänga med i utvecklingen på nätet och basunerar nu ut produkterna i sina sociala kanaler, exempelvis ungdomsappen Snapchat. Volvo hade garanterat räknat med att bilden på V90 utanför Zlatans bostad i Stockholm skulle dyka upp på Facebook och andra ställen. Fler bilder hittar du på GTBOARD.coms Facebooks-sida.

”Zlatans val” vid detta Sverigebesök är alltså V90, inte hans Porsche 918 Spyder.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa