Lilla Volkswagen Lupo med över 1 200 hästkrafter som når över 270 km/h snabbare än de flesta bilar når 100 km/h. Galet? Ja visst, men klart sevärt.

Du minns väl Volkswagen Lupo 3L TDI? En liten och söt bil med en trecylindrig dieselsnurra på 1,2 liter och 61 hästkrafter. Den kunde köras på under tre liter diesel över tio mil, det vill säga mindre än 0,3 liter per mil. Det är en siffra som imponerar än i dag, betänk då att 3L lanserades 1999.

Förutom att vara snål var Lupo 3L även väldigt långsam (till skillnad från Lupo GTI). 0-100 km/h på 14,5 sekunder gav inte många skrämselhicka.

Volkswagen Lupo med 1 200 hästkrafter

Foto: DOP Motorsport

Vad skulle du säga om en Lupo som gör 0-273 km/h på 8,8 sekunder? En sådan Lupo finns, och den gör det i Rumänien. Volkswagen Lupo BiMoto 2,0 TFSI DSG heter bilen och som namnet avslöjar har den två stycken tvåliters TFSI-motorer från Volkswagen. Tillsammans utvecklar de över 1 200 hästkrafter, eller för att vara exakt; den främre pumpar ur sig 603 hästkrafter och 601 newtonmeter, den bakre 640 hästkrafter och 655 newtonmeter. Med andra ord 1 243 hästkrafter, för att återigen vara exakt.

Volkswagen Lupo med 1 200 hästkrafter

Foto: DOP Motorsport

Standardmotor? Knappast. Och detta är bara den ena av bilens två motorer.

Det är inte mycket som är kvar av originalbilen, som även en mindre bilkunnig kan se. Laddluftkylaren i fronten satt knappast på standardbilen.
Förutom att drivlinan är något helt annat än hämtad från Volkswagens lagerhylla (många av delarna, var för sig, är det dock) är ursprungschassit utbytt mot ett rörramschassi.
Av karossplåtarna är det inte heller allt för mycket kvar, men visst ser man tydligt att det är en Lupo, om än med väldigt mycket ”Honda CR-X-stuk”.

För att få ner all kraft i backen rullar bilen på dragracingslicks från Hoosier i storlek 26×10-15. När greppet är som bäst gör Lupon 0-100 km/h på 2,2 sekunder och vid en dragracing-stint över 402 meter tidigare i våras nådde den en toppfart på 273,46 km/h efter otroliga 8,788 sekunder. I filmen nedan får vi dock inte se den rekordkörningen, däremot en tidigare rekordkörning då kvartsmilen avverkades på 8,794 sekunder med en slutfart på 272,70 km/h.

Kanske du gick mer igång på den dieseldrivna Lupon vi inledde artikeln med och hellre vill se lite bolmande dieselavgaser? Då får vi bjuda på en sådan film också. Även den är hämtad från Rumänien och vi ser två Lupo 2,0 TDI med vardera 500 hästkrafter. Den ena med fyrhjulsdrift. Ingen av dem är, trots utseendet, några direkta originalbilar.

Visa kommentarer