Tio nybyggda Nevs 9-3 EV finns i Sverige

Det har pratats mycket om att Nevs äntligen ska komma igång och bygga sina nya elbilar. Samarbetet med sportbilstillverkaren Koenigsegg ska resultera i en ny elbil och nu finns konkreta bevis i en hamn i Sverige.
– Jag kan bekräfta att vi har ett antal fordon i en svensk hamn. De kommer från vår produktionsanläggning i Tianjin, säger Nevs Anna Haupt, vice president Mobility Solutions.

Ända sedan Nevs, som står för National Electric Vehicle Sweden AB, tog över Saabs konkursbo 2012 har det pratats om att företaget ska komma i gång och bygga bilar igen. Nevs förklarade under eCarExpo i februari i år sina ambitiösa planer på nya elbilar, nya bildelningstjänster och självkörande bilar. De nya planerna har realiserats tack vare en rad olika tekniksamarbeten, en delvis ny företagsledning samt nya investerare, främst då det kinesiska företaget Evergrande Group.

Nu finns också konkreta bevis på alla powerpointpresentationer och pressmeddelanden. Tio Nevs 9-3 EV står parkerade på fordonsområdet i Wallhamn på Tjörn, en av Sveriges största hamnar för in- och utskeppning av bilar och fordon. 

De tio bilarna ser ut att vara klara för trafik men det finns ännu inga uppgifter på att någon av dem registrerats för trafik i Sverige. De tio bilarna väntar på att förtullas för vidare färd till Nevs i Trollhättan.

anna_haupt

Anna Haupt, vice president Mobility Solutions på Nevs

Anna Haupt, vice president Mobility Solutions på Nevs, kan bekräfta för Teknikens Värld att Nevs har tio bilar som är på väg in i landet.
– Vi har ett antal fordon som nu ankommit svensk hamn. De här exemplaren kommer från vår produktionsanläggning i Tianjin och bär på teknologi vi nu ska använda på plats hos Nevs i Trollhättan.
– Vi kommer snart att ha anledning att berätta mer, fortsätter Anna Haupt.

Bakom de stängda dörrarna i Trollhättan pågår ett intensivt utvecklingsarbete av den nya elbil som kan komma att presenteras lite senare i år. De tio 9-3-bilarna som byggts av Nevs i Kina har intressant teknik under skalet som av allt att döma ska plockas över till de nya bilarna.

Det har viskats om en räckvidd på cirka 30 mil i den eldrivna 9-3:a som står i hamnen på Tjörn men troligen kommer Nevs nya elbil att överträffa de siffrorna. 

Att de tio bilarna ännu inte registrerats för trafik i Sverige tyder på att de främst ska användas för utvecklingsarbetet och att det som egentligen är intressant med bilarna är allt det som finns under skapet. En ny drivlina och teknik för självkörande fordon ska vara Nevs stora konkurrensfördel när de till slut visar upp sin första egenutvecklade elbil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer