Minns ni när Teknikens Värld välte Mercedes A-klass 1997? Händelsen blev en vändpunkt på flera sätt, och när bilen byggdes om installerades för första gången antisladdsystem, ESP, som standardutrustning. Nu har Bosch tillverkat 100 miljoner system.

Hösten 1997 testade Teknikens Värld Mercedes nya småbil A-klass, ett test som kom att sluta med att bilen välte vid älgtest på testbanan vid Bromma flygfält. Efterspelet blev långdraget, men efter många om och men tvingades Mercedes till kostsamma omkonstruktioner för att få bilen trafiksäker. Till de nymodigheter som bilen då försågs med var så kallat ESP, eller antisladdsystem, som dittills endast funnits som tillval på märkets mest exklusiva modeller.

Därifrån har historien fört antisladd till att i dag vara på väg att bli ett lagkrav på samtliga nya bilar inom EU. Och nu i dagarna har pionjärtillverkaren Bosch låtit meddela att företaget tillverkat 100 miljoner ESP-system. Sedan 2010 ska företaget dessutom tillverkat fler ESP-system än ABS-system, säger Gerhard Stieger, chef för chassisystemsavdelning inom bolaget.

Förutom Bosch finns runt ett drygt dussin andra tillverkare av antisladdsystem i världen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer