Ford skär ner rejält på antalet anställda runt om i världen, och det är framför allt Europa som drabbas.

Ford har under längre tid dragits med olika problem som grundar sig i lägre produktefterfrågan. I fjol tvingades företaget pausa produktionen i några av de europeiska fabrikerna, bland annat i de båda Valencia-fabrikerna samt i motorfabriken i brittiska Bridgend.
I januari i år meddelade Ford till slut det som många hade spekulerat i under flera månader – företaget kommer att tvingas till varsel och modellprogrammet kommer att effektiviserar samtidigt som några produktionsanläggningar får avsluta sin verksamhet.

I dag meddelar Ford mer ingående vad som gäller framöver. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska Ford minska sin europeiska personalstyrka med 20 procent. Det innebär att omkring 12 000 personer får lämna. 2 000 av dessa är fast anställda, resterande 10 000 är konsulter.

Antalet tillverkningsanläggningar i Europa kommer att minska från dagens 24 till 18. Tyskland, Storbritannien och Ryssland är länderna som drabbas hårdast, inte enbart av nedstängningar utan också av nedskärningar på antalet arbetsskift.
Även Frankrike drabbas när växellådsfabriken i landet stängs efter årsskiftet.

– Att friställa anställda och stänga fabriker är de svåraste besluten vi fattar, säger Ford Europas chef Stuart Rowley till Bloomberg.

Ford uppges även minska personalstyrkan utanför Europa. På övriga kontinenter drabbas omkring 7 000 anställda.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer