I Sverige finns nästan en miljon lätta släpvagnar, en åttondel av dessa är belagda med körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning.

Enligt SCB fanns det vid utgången av 2017 totalt 993 837 registrerade släpvagnar av lätt typ i Sverige, det vill säga släpkärror, husvagnar, hästsläp, båttrailers och liknande som har en totalvikt på max 750 kilo alternativt en högre totalvikt så länge dragfordon och släpfordon inte överstiger en sammanlagd totalvikt på 3 500 kilo.
Släpvagnsutlåningsföretaget Freetrailer har undersökt hur många av dessa svenska släpvagnar som är besiktigade med godkänt protokoll. 869 896 stycken närmare bestämt. Det betyder att 123 941 lätta släpvagnar inte har genomgått godkänd besiktning och är därmed belagda med körförbud. 12,5 procent av vagnarna får med andra ord inte användas i trafik.

Hur många av de obesiktigade släpvagnarna som ändå används i trafik är okänt, men en del används sannolikt trots förbud.

– Många som äger ett släp har det stående mestadels av tiden, vilket gör fordonet i stället bättre lämpat för delning. Det kan vara problematiskt att själv hålla koll på när kontrollbesiktning ska bokas och det faktum att nästan var åttonde släpvagn inte är besiktigad antyder att vi hade kunnat nyttja de närmare miljonen registrerade släpen mer effektivt, säger Johan Wijkander på Freetrailer.

En ny släpvagn besiktigas för första gången efter fyra år, därefter vartannat år (tungt släp besiktigas varje år). Ägare av lätta släpvagnar får inte automatiskt en kallelse till besiktning, däremot får man information från Transportstyrelsen, om man inte besiktigat släpet, att körförbud stundar och när förbudet har trätt i kraft.

LÄS OCKSÅ: Våga köra med släpvagn i vinter


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer