Kraven för att få köra moped skärps från och med nästa år. Vill man framföra klass I-mopeder krävs körkort i stället för som i dag där förarbevis räcker. 15-årsgränsen behålls däremot trots EU-direktiv på 16 år. Detta möter nu motstånd.

Som vi tidigare har skrivit om ska kraven för att få framföra klass I-mopeder skärpas från och med nästa år. Anledningen är att de så kallade EU-mopedernas olycksstatisk är dyster läsning, något man nu vill försöka ändra på. Antalet mopeder i Sverige har de senaste sju åren ökat från 9 000 till nästan 186 000 vilket även speglar sig i olycksstatistiken. År 2000 skadades 198 mopedister svårt medan motsvarande siffra 2007 var 342.
I dag kan alla 15-åringar köra både mopeder av klass II (25 km/h) och klass I (45 km/h), men för att framföra sistnämnda behövs ett förarbevis. Alltså är det väldigt enkelt för en 15-åring att få framföra ett tvåhjuligt motorfordon i trafiken utan några större trafikkunskaper.
Lagändringen som väntas träda i kraft nästa år innebär att klass II-mopeder kräver förarbevis och körkort för klass I-mopeder. Båda typerna kan återkallas.
Skillnaden mellan de båda är att körkortet för klass I kräver medicinsk och personlig lämplighetsprövning. Hos båda typerna ingår ett visst krav på trafik- och förarkunskap.
Förra året kom EU med nya direktiv för mopedkörning och rekommenderade då alla länder att höja åldersgränsen för klass I-mopeder till 16 år. Detta kommer Sverige inte att genomföra då regeringen inte vill inskränka på unga människors mobilitet.
Att Sverige går mot EU-direktivet på 16 år möter nu hårda ord från bland annat NTF och Vägverket som menar att mopeden är det farligaste transportmedlet som finns och att en 15-åring är mindre lämpad än en 16-åring.
– Jag tycker att det är förvånande att regeringen föreslår en 15-årsgräns när EU-direktiv förordar en gräns på 16 år. Ur skadesynpunkt är 15-åringarna den största gruppen och det är en brist på ansvar att inte se till de här ungdomarnas bästa, säger Vägverkets trafiksäkerhetsanalytiker Thomas Lekander till TT.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer