Storleken på vinterhjulen växer i rasande takt och det är numera inte ovanligt att 18-tumsfälgar är det minsta man kan ha på en ny bil. Men hur förändras uppträdandet när hjulen växer? Vi testar tre olika dimensioner av samma däckmodell på samma bil.

Vår Volvo V60 är ett bra exempel på hur utvecklingen går. Minsta däckdimension till nya V60 är 225/50 R17 och har du utrustat din bil med aktivt chassi så innebär de större bromsarna att 18-tummare är minsta fälgalternativet.
För fyra år sedan körde vi ett liknande test, fast då med 16, 17 och 18 tum – något som inte skulle fungera i dag. I alla fall inte när vi tittar på nya bilar. Kontentan av testresultaten från 2015 var att den minsta dimensionen 205/55 R16 fungerade bäst. Både på vinterväglag och barmark.

Men det var då. Sedan dess har utvecklingen gått framåt i en rasande takt, på dubbla fronter. Biltillverkarna efterfrågar lösningar för större fälgar och däcktillverkarnas fokus flyttas. Under de senaste åren så har antalet dubbar verkligen hamnat i centrum, något som våra testdäck Michelin X-Ice North 4 verkligen understryker. Minsta dimensionen 225/50 R17 har 250 dubbar medan både 225/45 R18 och vår största dimension 235/40 R19 har 262 dubbar. Det sistnämnda, 19-tumshjulet, är tvunget att vara 10 millimeter bredare för att nå rätt belastningsindex för Volvo V60. Dessutom har det hastighetsklass H (210 km/h) vilket är väldigt ovanligt för dubbdäck och övriga två har T (190 km/h).

Att vi har valt dessa tre dimensioner beror på att de har lika lång rullomkrets (vilket gör att hastighetsmätaren visar rätt) och att alla tre är standarddimension på testbilen Volvo V60. Vi körde testet samtidigt som vårt stora vinterdäcktest och vi kan säga redan nu – resultaten följer inte riktigt samma mönster som för fyra år sedan. Här finns riktigt intressanta skillnader.

LÄS MER: Bästa vinterdäcken 2019/2020

Test av komfort med vinterdäck

Foto: Patrik Lindgren

Rond 1: Komfort

Redan här märker vi en tydlig skillnad gentemot det där fyra år gamla testet. Då var 16- och 17-tummarna bäst, medan 18-tummarna var betydligt bullrigare och mer stötiga. Årets test visar på liknande resultat, fast med skillnaden att beteendet hoppat upp en tumstorlek. Vilket enkelt uttryckt innebär att 17 och 18 tum presterar likvärdiga resultat, men 19 tum är den bullriga typen.

Minsta dimensionen 225/50 R17 uppträder med bra riktningsstabilitet, färden påverkas inte negativt av mindre ojämnheter i vägbanan. Ljudnivån är låg och det märks att däcket är hyfsat fast i sin konstruktion då flertalet av vägens mindre och större ojämnheter märks inne i bilen. Det slår aldrig hårt, men det märks.

18-tumsdäcket innebär väldigt små skillnader i hur komforten upplevs inne i Volvo V60-bilen. För den oinvigde skulle de kanske passera obemärkt? Vi finner en aningen skarpare och trevligare styrrespons, vilket beror på däckets lägre profil och däcksida. I övrigt inga skillnader, stötkomforten är fullt i klass med 17-tumsdäcket.

När vi lägger på 19-tummarna märks två negativa egenskaper direkt. Ljudnivån blir högre och stötkomforten blir sämre, vilket är en effekt av den lägre profilen. Samtidigt märker vi ännu bättre styrrespons, däcket ger bilen mer direkta egenskaper utan att för den delen göra den stirrig. Men det väger inte alls upp den sämre stötkomforten och den högre ljudnivån som det tio millimeter bredare och lägre däcket också har.

Rondvinnare: 17 och 18 tum.

Test av vattenplaning med vinterdäck

Foto: Patrik Lindgren

Observera att bilden är tagen vid ett annat tillfälle än vid detta test, därför stämmer inte bilen på bilden överens med den som körs i testet.

Rond 2: Vattenplaning

Testerna med vattenplaning visar på i stort sett identiska resultat mellan de tre olika dimensionerna. Michelin-däcket har svårt för vattenplaning, i vårt stora vinterdäcktest (kört med 225/50 R17) hörde det till bottenskiktet resultatmässigt i just det här deltestet. När vi byter och kör med 225/45 R18 och 235/40 R19 så skiljer det extremt lite i prestation. Förvisso är 18-tumsdäcket bäst, men skillnaden gentemot sämst presterande 17-tummarna är bara 0,9 km/h vilket vi anser vara för lite för att sära på dem.
Resultaten följer samma mönster som vi såg för fyra år sedan, då presterade 17 och 18 tum på i stort sett identisk nivå.

Maxhastighet

17” 53,5 km/h
18” 54,4 km/h
19” 54,0 km/h

Testet körs på en raksträcka med kontrollerad väta, vattendjupet är konstant nio millimeter och bilen är spårbunden för att förutsättningarna i underlaget inte ska skifta. Mätvärdena registreras under acceleration och vattenplaningen inträffar när drivhjulsgreppet går förlorat. Mätningen avbryts när de spinnande hjulen roterar 15 procent snabbare än bilens faktiska hastighet.

Rondvinnare: Oavgjort.

Älgtest med vinterdäck

Foto: Linus Pröjtz

Rond 3: Älgtest

Här är det inget snack om saken, nu är det största tumstorleken som tar hem segern. Det något bredare men framför allt fastare 235/40 R19-däcket ger en stabilitet som inte 17-tummarna kommer i närheten av. Den minsta dimensionen är mjuk på grund av sin högre profil, däcket kränger mer och styrresponsen är sämre. Dessutom sladdar det en aning.

När vi byter till 18-tummare så blir Volvo V60:n en helt annan bil. Styrresponsen blir genom en högre greppnivå klart bättre och bilen blir lättare att hantera och därmed att placera i undanmanövern med ett hyfsat balanserat uppträdande.

Maxhastighet

17” 64 km/h
18” 66 km/h
19” 68 km/h

Med de bredare 19-tumshjulen monterade så märks ett i stort sett identiskt beteende som hos 18-tummarna, fast med mer grepp. Nu klarar vi att ta oss igenom banan i 68 km/h, vilket innebär de tydliga stegen 68, 66 och 64 mellan de tre olika dimensionerna.

Rondvinnare: 19 tum.

Test av bromssträcka med vinterdäck

Foto: Linus Pröjtz

Rond 4: Bromsegenskaper

Det är en rad intressanta resultat när det kommer till bromstesterna. Kanske allra mest för att skillnaderna många gånger är i stort sett obefintliga.
Enda underlaget som innebär några större skillnader är is, här blir det tydligt att 17 och 18 tum har en fördel jämfört med 19 tum. Skillnaden i sträcka räknat när vi bromsar från 20 till 0 km/h kan verka som noll och inget, men det beror på den låga hastigheten – som i sin tur är en nödvändighet för korrekt repeterbarhet. Exakt varför 19-tummarna är sämre är svårt att säga, men vi vet att mönstrets gummiblandning är hårdare liksom att däcket är rejält mycket tyngre och lite bredare än övriga två.

På snö försvinner skillnaderna, här verkar mönstrets utseende vara det avgörande för prestandan och de tre däcken presterar i stort sett identiskt. Förvisso blir snittet av inbromsningarna längre och längre när vi går upp i storlek, men en decimeter per tumstorlek är inget att prata om. Vid test på vått och torrt upprepar sig samma sak, prestanda mellan de tre olika storlekarna är i stort sett identisk.

LÄS MER: Årets stora vinterdäcktest

Summerat så blir prestanda på is avgörande, eller rättare sagt att 19-tumsdäcket inte presterar lika bra som 17 och 18 tum. Därför förlorar 235/40 R19 matchen och de två ”mindre” dimensionerna delar på rondsegern.
Anledningen till att vi väljer att bromsa från olika hastigheter är att det har visat sig att resultaten på is och snö från 20-0 respektive 40-0 km/h ger rättvisande resultat samtidigt som repeterbarheten behålls. Att bromsa från 80 eller 100 km/h på is skulle även innebära ett stort praktiskt bekymmer – banornas längd skulle helt enkelt inte räcka till.

Bromssträcka

Is, 20-0 km/h
17” 6,04 m
18” 5,94 m
19” 6,53 m

Snö, 40-0 km/h
17” 15,90 m
18” 16,00 m
19” 16,10 m

Vått, 80-0 km/h
17” 38,35 m
18” 38,58 m
19” 38,40 m

Torrt, 80-0 km/h
17” 31,16 m
18” 31,80 m
19” 31,49 m

Våtbanan som vi använder är dessvärre inte längre än att vi kan bromsa från just 80 km/h. Just därför väljer vi att bromsa från 80 km/h även vid test på torrt för att se hur mycket bromssträckan växer när vi byter underlag, men behåller hastigheten. Resultaten som presenteras är snittvärden av flera repetitioner.

Rondvinnare: 17 och 18 tum.

Test av vägegenskaper med vinterdäck

Foto: Patrik Lindgren

Rond 5: Vägegenskaper

När vi körde det där liknande testet med 16, 17 och 18 tum för fyra år sedan så följde testresultaten, framför allt på is, samma erfarenheter som vi fått med oss från år av biltestande på vinterdäck. Att ju lägre däcksida du har, desto sämre flexibilitet i grepputveckling – vilket innebär ett lynnigt uppträdande där greppet plötsligt försvinner. På eller av, så skulle man kunna säga. Med andra ord var 16-tumsdäcket bäst på is. Där fanns en bred marginal, däcket berättade för oss när greppet skulle gå förlorat och allting skedde gradvis. När vi bytte till de större tumstorlekarna så försvann detta mer och mer. Och just den punkten kvarstår när vi testar 17, 18 och 19 tum, för det går än så länge inte att bygga följsamhet med riktigt låg däcksida. Men det har utan tvekan hänt en hel del övriga saker, något som testresultaten tydligt visar.

I 17-tumsutförande uppträder Michelin X-Ice North 4 inte mer än mediokert. Runda och fina egenskaper, men det känns knappast att vi har riktigt många dubbar. Vart tog det där sista fina greppet vägen?

Vi byter till 18 tum och finner aningen mer grepp, men i stort sett är beteendet identiskt. Dubbutsticket mäter 0,91 millimeter för 17-tummarna mot 1,01 millimeter för 18-tummarna, där har vi det extra greppet. Men som synes innebär den där tiondelen inga större revolutioner, snarare tvärtom. Därför byter vi till 19 tum.

LÄS MER: Test av 18 olika vinterdäck

Nu händer det grejer! Bättre respons, bättre instyrning, bättre greppnivå och bättre kontroll. Mer hanterbarhet och överlag ett trevligare däck att köra. När greppet går förlorat märks brist på följsamhet, men balansen blir ändå bra. Överraskande nog blir det bredare 235/40 R19 bästa X-Ice North 4 på is. Oväntat. Vi ska tillägga att dubbutsticket var 0,97 millimeter, alltså mitt emellan 17 och 18 tum.

På snö är det tydligt att 17 och 18 ligger synnerligen nära varandra och att det är de som går bäst. De uppvisar samma greppnivå och samma prestanda över ett varv, men vi känner tydligt att 18 är det vassare sett till reaktion – vilket är negativt. Det kliver ur greppet mer abrupt, men ändå blir det inte svårkört. Fortfarande samma fina följsamhet i de flesta situationer. Däremot märks steget till 19 tum desto tydligare. Här är det grepp eller inte grepp, på eller av. Dessutom gör däcket att balansen i bilen förändras till det negativa­ då vi tydligt märker att bilen vill kasta ut i sladd på ett oberäkneligt vis – inte alls bra. Följsamheten är klart sämre och det märks hur mycket bekymmer däcket får bara för att profilen går ner och fälgstorleken upp.

Varvtider

Is
17” 1.00,65 min
18” 1.00,25 min
19” 0.58,90 min

Snö
17” 1.21,08 min
18” 1.21,11 min
19” 1.22,15 min

Vått
17” 44,49 sek
18” 44,40 sek
19” 44,44 sek

På våta vägar skiljer det ingenting mellan däcken. Uppträdandet är spårstabilt och säkert med riktigt fin balans och förmåga att undvika bakvagnskast även i riktigt svåra situationer. När vi går upp i tumstorlek märks en aning mer respons i styrning – men det är ytterst marginellt.
Vinnare? 17 och 18 tum, trots 19-tummarnas fina isprestanda.

Rondvinnare: 17 och 18 tum.

Test av förbrukning med vinterdäck

Foto: Linus Pröjtz

Rond 6: Bränsleförbrukning

Vid vårt stora vinterdäcktest för dimension 225/50 R17 placerade sig Michelin X-Ice North 4 mitt i fältet och fick sex poäng samtidigt som nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 rullade lättast av alla. Sett över en livslängd på 3 000 mil så innebar förbrukningsskillnaden i testet mellan Nokian och Michelin att det sistnämnda skulle dra 52 liter mer bränsle under sin livslängd.

När vi testar de tre Michelin-däcken mot varandra så blir skillnaden mycket mindre. Med förmodad livslängd på 3 000 mil så motsvarar våra uppmätta skillnader per mil en totalförbrukning som är 20 liter större och då är 18-tumsdäcket det snålaste av dem – med extremt liten marginal.
Att 19-tummarna innebär en högre förbrukning kommer inte som någon överraskning. Det är lite bredare och faktiskt relativt mycket tyngre. 17 tum är lättast på 10,9 kg, 18 tum följer med 11,0 kg men 19-tummarna väger in på 13,2 kg.

Förbrukning

17” 0,5754 l/mil
18” 0,5747 l/mil
19” 0,5814 l/mil

Genom att koppla in oss på bilens datasystem kan vi mäta den verkliga bränsleförbrukningen och se hur långt vi kommer på en viss mängd bränsle. Mätningen utfördes på torr barmark i en kontrollerad miljö och enligt ett satt mönster. Vi använder referensdäck flitigt, liksom markörer längs sträckan för att kurvradier och dylikt ska bli så lika som möjligt vid varje deltest.

Rondvinnare: 17 och 18 tum.

Linus Pröjtz testar vinterdäck i olika dimensioner

Foto: Patrik Lindgren

Teknikens Världs däckexpert Linus Pröjtz har koll på det där med vinterdäck. Missa inte vårt stora vinterdäcktest för säsong 2019/2020 som i år innehåller inte mindre än 18 olika dubbade och odubbade däck.

Sammanfattning

Mycket har hänt sedan vi körde ett liknande test senast, utvecklingstakten bland vinterdäck i allmänhet och dubbdäck i synnerhet har höjts avsevärt. Så sent som i vårt stora vinterdäcktest för 2019/2020 såg vi tydligt hur årets testvinnare höjt nivån på is och snö. Samtidigt märktes även att kompromissen var lite för hårt dragen, vissa andra egenskaper fick betala ett extremt högt pris för att just is och snö skulle gynnas.

Utvecklingen märks också när vi kör samma däckmodell i tre olika storlekar. Det är inte längre lika självklart, de större dimensionerna hittar mer och mer rätt väg. Men totalt sett så är det fortfarande så att en mindre tumstorlek är att föredra. Vi märker tydligt att 17 och i viss mån 18 tum har betydligt enklare att hålla ihop en vettig prestationsnivå och på is är det aldrig fel med en högre däcksida. Just vid tester av vägegenskaper på vinterväg blev detta väldigt tydligt. Förvisso var 19 tum bäst på is, men svårigheten att prestera ett säkert beteende på snö drog ner betyget.

Sammantaget vinner 17-tumsdäcket. Det är inte sämre på något och det har den mest attraktiva prislappen på 2 112 kronor per däck mot 2 322 kr för 18 tum och 2 800 för 19 tum.

LÄS MER: Dessa vinterdäck är bäst i år


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer