Test av Mazda 5 2,0, Opel Zafira 2,2, Renault Grand Scenic 2,0 och VW Touran 2,0 FSI.

Mazda 5

Mazda har tagit ett enormt steg framåt med 5:an jämfört med föregångaren Premacy. Problemet är att de flesta konkurrenterna gjort det samma. Smarta lösningar, men behöver en sjätte växel.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 87,5/83, volym 1998 cm3. Max effekt 145 hk(107kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 185 vid 4500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, bak multilänkaxel med två särställda och en längsgående länk per sida. Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, elektrohydralisk servo. 2,9 rattvarv. Vänddiameter 11,2.

Bromsar
Skivro fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistent.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, stålfälgar. Däck 195/65-15. Testbilen utrustad med 6,5 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,82 l/mil.

Accelration
0-100 km/h 10,3 s.

Bromssträcka
Från 100 km/h 38,7 meter.

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic vinner mycket på sin flexibilitet och sitt låga inköpspris, men blir ändå dyr att äga beroende på höga servicekostnader. Bra utrymme i förta och andra sätesraden, uselt i tredje.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 82,7/93, volym 1998 cm3. Max effekt 135 hk(99kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 191 vid 3750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 4-stegs automatlåda.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, bak torsionaxel med bakåtriktade bärarmar. Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, elektrohydralisk servo. 3,2 rattvarv. Vänddiameter 10,9.

Bromsar
Skivor fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, stålfälgar. Däck 195/65-15. Testbilen utrustad med 6,5 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,86 l/mil.

Accelration
0-100 km/h 11,3 s.

Bromssträcka
Från 100 km/h 38,5 meter.


Opel Zafira

Förväntningarna var högt ställda på Opel Zafira, men tysken höll inte för trycket. Visserligen billigast att äga, men flexibiliteten är sämst i gänget, likaså ljud- och stötkomforten. Men motorn är i alla fall den starkaste…

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 86/94,6, volym 2198 cm3. Max effekt 150 hk(110kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 213 vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 4-stegs automatlåda.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, bak torsionaxel. Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, elektrohydralisk servo. 3,1 rattvarv. Vänddiameter 11,2.

Bromsar
Skivro fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning och bromskraftförstärkare.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, stålfälgar. Däck 205/55-16. Testbilen utrustad med 6,5 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,82 l/mil.

Accelration
0-100 km/h 10,0 s.

Bromssträcka
Från 100 km/h 38,9 meter.

Volkswagen Touran

VW Touran har fina kvaliteter och har inga större brister -därför vinner den testet. Bra kör- och åkkomfort kombinerat med lastvänlighet och flexibilitet. Högt pris, men godkända ägandekostnader.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk(110kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 200 vid 3500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 6-stegs automatlåda.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, bak multilänkaxel med två särställda och en längsgående länk per sida. Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, elektromekanisk servo. 2,8 rattvarv. Vänddiameter 11,2.

Bromsar
Skivor fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, stålfälgar. Däck 195/65-15. Testbilen utrustad med 6 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat – Våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,79 l/mil.

Accelration
0-100 km/h 10,8 s.

Bromssträcka
Från 100 km/h 39,4 meter.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer