200 förseriebilar av ID.3 har byggts

Över 200 förseriebilar har redan byggts av elbilen ID.3. Här är framtiden för fabriken i Zwickau som helt ställer om för tillverkning av elbilar.

ID.3 är förmodligen världens mest omskrivna bilmodell just nu. Det är Volkswagens första modell baserad på MEB-plattformen, byggd för eldrift från grunden, och som ska ta koncernen in i framtiden. Volkswagen har även öppnat för att dela med sig av konstruktionen och få den att bli en standardkomponent inte bara för koncernen.

Att intresset för ID.3 är på på topp har även att göra med att bilen går att beställa sedan i onsdags. På 24 timmar bokades 10 000 av de 30 000 som ingår i första första serien av modellen kallad ID.3 1st.

LÄS MER: Billiga ID.1 visas som koncept i höst

Produktionen ska komma igång i slutet av 2019 och de första leveranserna ska ske under mitten av 2020. Men faktum är att bilen redan är i produktion då 200 förseriebilar har byggts.

På bilden överst ses Volkswagens vd Herbert Diess, Heiko Rösch, chef för karosskonstruktioner, och Reinhard de Vries, chef för teknik och logistik hos Volkswagen Saxony inspektera en av de 200 bilarna i Zwickau.

Volkswagen ID.3 förserie

Foto: Volkswagen

Fabriken i Zwickau är en av tre europeiska fabriker som ligger i fokus för elbilarna och nu ställs produktionen om för att bara omfatta elbilar. Arbetet ska vara klart i slutet av 2020 och Volkswagen anger en kapacitet på 1 500 per dag, bilar som även ska omfattar andra märken inom koncernen.

Hälften av de 1 500 robotar som behövs är redan på plats och av de 8 000 anställda i koncernen som berörs av omställningen genomgår nu 2 800 utbildning inom området.

LÄS MER: Seat el-Born officiell – elbil på spanska

Fabriken i Zwickau ska bli Europas största och mest effektiva fabrik för elbilar. Volkswagen räknar med en årsproduktion på 330 000 fordon (fler modeller än ID.3 ska tillverkas i fabriken).

Om ID.3 blir en folkbil återstår att se. På den punkten är annars staden Zwickau känd – det var här man byggde östtyska Trabant. Ett reportage av oss på Teknikens Värld om den sista tiden av produktionen kan du läsa här.

Visa kommentarer