I dag, den 1 maj 2019, är det 25 år sedan tidernas bästa Formel 1-förare, Ayrton Senna, kraschade så svårt att han avled. Det var på Imola under San Marinos Grand Prix 1994.

1 maj 1994 är en svart dag i Formel 1-historien. Det var dagen då trefaldige världsmästaren, Ayrton Senna från Brasilien, kraschade några varv in i San Marinos Grand Prix. Det var också dagen efter att österrikaren Roland Ratzenberger i Simtek omkom i en krasch under kvalet och två dagar efter det att Rubens Barrichello i Jordan kraschade och undkom döden med minsta möjliga marginal. Med andra ord var GP-helgen i Italien en av de mörkaste någonsin inom världen av Formel 1. Ratzenberger och Senna var de första att omkomma i Formel 1 under tävlingshelg sedan Kanadas Grand Prix 1982 då italienaren Riccardo Paletti omkom bara en dryg månad efter Gilles Villeneuve i Belgiens Grand Prix.

Ayrton Senna föddes 1960 och det var 1983 som han började nosa på Formel 1 efter att ha vunnit brittiska Formel 3-mästerskapet det året. Han genomförde tester med Williams, McLaren, Brabham och Toleman. Hans första F1-styrning blev i sistnämnda, dock blev det en kortvarig sejour då han året efter började köra för Lotus. I Lotus stannade han till och med 1987 för att 1988 köra för McLaren där han blev teamkamrat med fransmannen Alain Prost. De båda kom att bli bittra rivaler.

Ayrton Senna Monaco 1988

Från ombordkameran på Ayrton Sennas bil i Monacos Grand Prix 1988. Trots stor ledning vann Alain Prost, Senna körde nämligen in i muren.

Inför säsongen 1994 bytte Ayrton Senna stall igen. Det var i oktober 1993 han skrev under för Williams. Senna var inte helt tillfreds med sin nya bil efter regeländringarna det året som bannlyste tekniska innovationer som aktiv fjädring och mycket annat. Han tyckte bilen var opålitlig.

Senna plockade pole position under 1994 års två första race i Brasiliens Grand Prix och i Pacific Grand Prix. Han fick dock avbryta båda tävlingarna (som vanns av Michael Schumacher) och stod alltså på noll poäng inför årets tredje Grand Prix-helg på Autodromo Enzo e Dino Ferrari i Imola i Italien, alltså San Marinos Grand Prix. Efter de två inledande mörka dagarna på helgen var Ayrton Senna återigen snabbast under kvalet och startade därmed i pole position under söndagens race. Vid starten kolliderade Pedro Lamy och JJ Lehto. Säkerhetsbilen kom ut.

Två varv efter att säkerhetsbilen lämnat fältet fritt inträffade det. Ayrton Senna i ledningen, med Michael Schumacher strax bakom, tappade greppet i Tamburello-kurvan och körde rakt in i muren i drygt 200 km/h. Bilen demolerades och det rådde länge osäkerhet kring hur det gått för Senna. Loppet stoppades (för att senare återupptas) och TV-bilderna fokuserade på Senna liggandes bredvid bilen (efter att ha lyfts ut) med läkarteamet med Sid Watkins i spetsen runt om honom. Senna var fortfarande vid liv men drygt fyra timmar efter kraschen tog hans liv slut vid sjukhuset i Bologna, dit han flugits med helikopter, efter att läkarna gett honom livsuppehållande behandling. Han hade nyss hunnit fylla 34 år.

Efter Sennas dödliga krasch hamnade säkerheten inom Formel 1 i fokus, ett område som Senna själv fokuserade hårt på. Sedan Ayrton Senna omkom dröjde det 20 år innan Formel 1 drabbades av ännu en dödsolycka. Det var den 5 oktober 2014 som fransmannen Jules Bianchi kraschade svårt på Suzuka under Japans Grand Prix. Drygt nio månader senare avled han till följd av skadorna han ådrog sig vid kraschen. Efter Bianchi har ingen förare omkommit i samband med Formel 1-helgerna.

Vid en stor omröstning 2009 där 217 då levande Formel 1-förare deltog röstades Ayrton Senna fram till världens bästa Formel 1-förare genom tiderna.

Här kan du läsa en exklusiv intervju med Stefan Lill-Lövis Johansson och hur han minns Ayrton Senna.

Denna artikel är en omskrivning av artikeln som publicerades den 1 maj 2014 i samband med 20-årsminnet av Ayrton Senna.

Visa kommentarer