Prenumerera på Teknikens Värld

25 eldrivna modeller från BMW år 2025

Ren eldrift, laddhybrider och mildhybrider finns på BMW:s agenda inför framtiden. Men även M-modeller.

BMW i Vision Dynamics

För ett par veckor sedan avslöjade BMW-chefen Dirk Hacker att tillverkarens framtida prestandabilar med M-emblem kommer att få hybridteknik, och sedan tidigare har vi fått veta att alla BMW:s modeller ska finnas med eldrift 2021 (tidigare nämndes 2020).

Under ett tal vid BMW:s nyöppnade anläggning för utveckling av autonom teknik summerade utvecklingschef Klaus Fröhlich koncernens arbete inom områdena modern motorteknik (läs eldrift) och autonom körning.

Arbetet ska på motorsidan ge helt eldrivna elbilar med en räckvidd på 70 mil, laddhybrider med 200 hästkrafter och en räckvidd på tio mil samt förbränningsmotorer med 48-voltsteknik (så kallade mildhybrider). Värt att notera är att de i laddhybridsammanhang även nämner ”Power PHEV” som ska sätta ny standard när det kommer till körglädje. Detta skulle mycket väl kunna vara tidigare nämnda M-modeller.

Det man benämner som sin femte generation av elbilar kommer att göra debut 2021. Bilarna kommer att bygga på flexibla plattformar (CLAR and FAAR, för bak- och framhjulsdrift) som kopplas till olika drivkällor för olika marknader. 2025 räknar man med att ha 25 elektrifierade modeller varav tolv kommer att vara helt eldrivna.

Mini Electric Concept

I dag består utbudet av nio modeller som i år kommer att nå ett produktionsantal på över 100 000 exemplar. Bland de bilar som ligger nära i tiden för lansering nämns Mini BEV (bilden ovan), BMW X3, BMW iNext, och BMW i Vision Dynamics (på bild högst upp). De två sistnämnda känns i ärlighetens namn ganska långt ifrån en produktionsstart.

Ett frågetecken är eldrivna BMW 3-serie som vi trodde skulle se dagens ljus under höstens bilsalong i Frankfurt, så blev det inte. Förmodligen är det först nästa generation, som kommer 2019, som får eldrift.

När det kommer till autonom körning samarbetar man med Intel, Mobileye, Delphi, Conti, Magna och FCA. Från och med 2021 ska man erbjuda sina kunder autonom körning i nivåerna tre till fem.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa