En gammal Lancia kan väl inte kosta speciellt mycket? Jo, om den bara har tillverkats i knappt 500 exemplar och inte har allt för många mil på mätaren, så kan den det...

1970 visade Bertone upp en designövning i sin monter på Turin-salongen. Bilen hade en mycket radikal kaross och saknade bland annat sidodörrar. Istället gick man in i bilen genom vindrutan. Mekaniken hämtades från Lancia Fulvia HF, men enligt tidens mode var motor och växellåda placerade mitt i bilen.

lancia-3

Foto: bring a trailer

Lancias tävlingsansvarige Cesare Fiorio insåg att här fanns grunden till den bil som skulle hjälpa Lancia att fortsätta dominera rallysporten. Ett år senare, på Turin-salongen 1971, visades en närmast produktionsklar prototyp upp, kallad Lancia Stratos HF. Karossen hade nu fått en något mer praktisk utformning, men hade kvar sin karaktäristiska kilform. På de flesta mittmotorbilar är bristen på bagageutrymme ett problem och Stratosen var inget undantag. Bilens enda bagageutrymme var dörrfickorna. Dessa var utformade så att de rymde var sin förarhjälm.

lancia-6

Foto: bring a trailer

Fiorio insåg att Lancias gamla V4-motor inte var konkurrenskraftig och såg därför till att den ersattes av Ferraris Dino-V6:a. Gatbilarna tog motorn rakt av från Dino 246, där den lämnade 190 hästkrafter. I rallyutförande trimmades den till runt 230 hästar.

lancia-4

Foto: bring a trailer

Bilen vi ser här såldes nyligen på auktion i USA. Utropspriset var 310 000 dollar, men prislappen landade till slut på hela 475 000 dollar – vilket motsvarar ungefär fyra miljoner svenska kronor. Detta exemplar, som är byggd för gatan och har tillverkningsnummer 44, har inte rullat mer än drygt 7000 mil. Den har haft två ägare, varav den första i Italien – innan den fick flytta till USA.

lancia-2

Foto: bring a trailer

Homologering enligt grupp 4-reglementet krävde att 500 bilar skulle serietillverkas. Uppgifterna om antalet tillverkade bilar varierar kraftigt, men de mest trovärdiga källorna talar om runt 490 exemplar.

lancia-5

Stratos var den första bilmodell som byggts i direkt syfte att användas till rally. Lancia började tävla med bilen redan 1972, då i olika prototypklasser. FIA godkände bilen för tävlingsbruk i oktober 1974 och den tog då över från Fulvian som Lanciastallets officiella tävlingsbil. Lancias satsning på rally-VM var mycket framgångsrik. Till bilens rallyframgångar hör bland annat tre totalsegrar i rally-VM mellan 1974 och 1976, fyra segrar i Monte Carlo-rallyt åren 1975 till 1977, samt 1979 och seger i Svenska rallyt 1975.

Visa kommentarer
NUVARANDE 43-årig Lancia såld – för fyra miljoner
NÄSTA Hämta julgranen med stil!