Nu får vi veta lite mer om den gatbil som Lynk & Co och Cyan Racing tidigare visade upp i en hast. En tvåliters turbomotor på 528 hästkrafter och 504 newtonmeter driver framhjulen som tar bilen till 100 km/h på 4,4 sekunder.

I mitten av oktober i fjol presenterade Cyan Racing nya WTCR-bilen Lynk & Co 03 TCR som bland annat Thed Björk ska ratta i årets mästerskap. Parallellt med den visade Cyan Racing också upp en motsvarande bil för gatan som då sades ha 500 hästkrafter.

Nu har Cyan Racing, som är officiell motorsportpartner till Geely Group Motorsport, filat på den gatlegala bilen och presenterar därför Lynk & Co 03 Cyan Concept som baseras på redan visade sedanen Lynk & Co 03 – och så klart med gener från TCR-tävlingsbilen.

Lynk & Co 03 Cyan Concept

Under huven sitter en 2,0-liters bensinmotor som med turbokraft når upp till 528 hästkrafter som återfinns vid 7 800 r/min och 504 newtonmeter som uppenbarar sig mellan 4 500 och 7 000 r/min. Maskinen är på 1 969 kubikcentimeter och den som har koll på Volvos motorer ser genast en koppling.

Drivlinan består även av en sexväxlad sekventiell låda som kan manövreras med paddlar på ratten. Växlingarna får snabbt – 60 millisekunder tar det att gå från exempelvis ettan till tvåan. Framhjulen är de drivande och dessa får av en differentialbroms hjälp att hantera krafterna på lämpligast sätt.

Lynk & Co 03 Cyan Concept

Lite nedtonad jämfört med den version som tidigare visats. Det gula är borta.

Öhlins justerbara stötdämpare är monterade på bilen som väger 1 287 kilo vilket får ses som en låg siffra. Bakom de 20 tum stora fälgarna med 285/30-däck sitter 378 millimeters ventilerade bromsskivor fram, vars belägg kläms åt av sex kolvar, och 290 millimeters ventilerade skivor bak. De bakre oken är försedda med två kolvar.

0-100 km/h avverkar Lynk & Co 03 Cyan Concept på 4,4 sekunder, 0-200 km/h på 10,0 sekunder och 100-0 km/h tar endast 30 meter. Bromsarna är med andra ord väldigt effektiva.
Toppfarten är 310 km/h och krafterna sidledes som bilen klarar av är 1,5G.

Lynk & Co 03 Cyan Concept

Lynk & Co 03 Cyan Concept i sällskap med C30 Concept och S60 Concept.

– Detta är ett naturligt steg för oss tillsammans med Lynk & Co. Att bygga en gatversion av en racerbil är ett bra sätt att lära sig mer om en bil och dess egenskaper, säger Christian Dahl, grundare och ägare av Cyan Racing och som tidigare har varit med att ta fram två andra minst sagt uppseendeväckande konceptbilar, nämligen 450 hästkrafter starka C30 Concept (PCP) och 508 hästkrafter starka S60 Concept.

– Detta är ett prestandakoncept, men det kan också vara ett första steg mot ett prestandaerbjudande till Lynk & Co-kunder där vi tar med oss vad vi har lärt oss på banan till vägen, fortsätter han.

Lynk & Co 03 Cyan Concept

Bilen är utvecklad av mer eller mindre samma grupp personer som har utvecklat TCR-tävlingsbilen. En av alla dem som ingår i teamet är racerföraren Thed Björk. Utvecklingen av bilen är ännu inte färdig, vilket märks på modellnamnet som innehåller ordet ”concept”. Just nu körs den på vägar nere i Spanien och kommer även att finnas med hos tävlingsteamet när det är dags för första WTCR-tävlingen i april.

– En mästerskapsvinnande racerbil får aldrig överraska sin förare. Den håller sig balanserad oavsett bana eller väder. Byggandet av gatbilen Lynk & Co 03 Cyan Concept utgör inget undantag. Vi strävar efter att få den att fungera på alla vägar, under alla årstider och under alla förhållanden, säger Cyan Racings forsknings- och utvecklingschef Henrik Fries.

Visa kommentarer