Best practice en omöjlighet i bilvärlden

60 år på sex modeller, stort grattis Saab!

  10 juni kommer Svenska Automobil Aktie Bolaget – SAAB – firas något alldeles oerhört i Trollhättan. 60 år som bilmärke i det lilla landet, oroväckande nära Nordpolen, är respektingivande. 

Ännu mer respektingivande är det om man betänker på vilket sätt märket har överlevt. Sedan starten till dags dato har Saab baserat majoriteten av sin fort- och överlevnad på endast sex modeller. Vissa skrattar säkert åt detta faktum och tar det som ytterligare ett argument i sin skepsis mot Saab. Själv tycker jag det är minst sagt imponerande. Att med små medel ha kunnat få en modell från 1947 att överleva ända till 1980. Att få en 60-talskonstruktion som 99 att överleva ända in på 90-talet i form av 900.

Däremot skulle jag varken ha velat vara i ägarna Wallenbergsfamiljens eller GM:s

kläder när det har handlat om att i stort sett ständigt skjuta till pengar i det förlustbringade bolaget. Men det är en helt annan historia. 

- Saab 92, 93, 95, 96 och Sonett är alla sprungna från ur-Saaben som visades 10 juni 1947 första gången. Om man dessutom betänker att Saab 96 tillverkades ända till 1980 imponeras man än mer.

- Saab 99 premiärvisades 1967 men produktionen kom igång först 1969. Revolutionerande för Saab på sin tid, större och betydligt modernare. Senare uppdaterades 99 till 90 och 900 och överlevde ända till 1992! 

- 1984 gjorde 9000-modellen entré. Med diverse varianter som CD, CC och CS överlevde 9000 ända till 1997. 

- 1993 gjorde nya 900 entré. Bilen överlevde till 2002 och hann under tiden få beteckningen 9-3.

- 1997 drog 9-5 till sig blickarna på Frankfurtsalongen. Etanolkonverteringen har skapat försäljningsframgångar de senaste två åren.

- 9-3 SportSedan, baserad på koncernkusinen Opel Vectra men ändå mån om Saabs särart, började säljas 2003. I och med nuvarande 9-3 satte Saab punkt för sin kombicoupé-filosofi.

Parenteser i Saab-historien, som Lanciaderivatet Saab 600 och Subaru Impreza-Saaben 9-2X, kan inte räknas som Saabar. Både de uteblivna försäljningsframgångarna, deras extremt korta levnadstid samt faktumet att bilarna inte ens av Saab själva ses som riktiga Saabar diskvalificerar dem. Varken 600:an eller 9-2X finns eller kommer att finnas på Saabmuséet i Trollhättan.

9-7X har visserligen mer Saabkänsla i sig än 600 och 9-2X men kan ändå inte räknas som en Saab-modell. 

Med en golfklassbil i kommande 9-1, crossover i 9-4X, och nya 9-5 och 9-3 inom något års räckhåll – se där fyra nya modeller på tre år – tror jag att Saab kan få uppleva åtminstone sin 70-årsdag. Respekt och stort grattis!

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!