Nya BMW M5 är inte fy skam att dyka upp med på bandagen eller liknande event, men den blir lite mesig, åtminstone effektmässigt sett, när Manharts trimmade M5:a dyker upp.

Nya generationen BMW M5 har lovordats, inte minst av Teknikens Världs Jonas Borglund som för ett tag sedan var nere på Estoril i Portugal och körde den. Accelerationen imponerar, men än mer imponerande är fyrhjulsdriften som nya M5:an har berikats med – M xDrive. Och inte bara är den fyrhjulsdriven, den är även bakhjulsdriven. Man kan nämligen stänga av drivningen till framhjulen för att få en bil som kan göra 600-hästarsutkast med baken.

Men som vanligt när det gäller prestandabilar, de får aldrig vara i fred. Det måste alltid vässas på ett eller annat vis. Tyska Manhart Performance har satt klorna i F90-generationen av M5. Man har kopplat in deras egenutvecklade styrenhet MHtronik för att få den 4,4 liter stora dubbelturbo-V8:an att vakna till liv än mer. Enligt Manhart är plug and play-ECU:n allt som behövs för att förvandla de 600 hästkrafterna och 750 newtonmetrarna till 723 hästkrafter och 870 newtonmeter. Det är alltså betydligt mer än vad nyligen presenterade M5 Competition kan erbjuda (vilket är 625 hk, 750 Nm och 0-100 km/h på 3,3 sekunder).
Vad det gör för prestandan i jämförelse med en original-M5 berättar inte den tyska trimfirman, men att den lär vara kvickare till 100 km/h än de 3,4 sekunder som originalbilen behöver är ingen vågad gissning. Den enda siffra som Manhart klämmer ur sig är accelerationen 100-200 km/h som går på 5,9 sekunder. BMW har inte släppt någon sådan siffra för bilen i orört skick, men på Internet kan man hitta att 7,1 sekunder borde vara standardbilens tid.

Vidare har Manhart försett M5:an med kolfiberdetaljer, exempelvis frontsplittern, diffusorn och bakvingen. De har även monterat coilovers från KW som sänker kärran 20 millimeter närmare backen.

Fälgarna är Manharts egna och mäter 21 tum. Avgassystemet har man också trixat med för att få till ett ännu djupare och grövre ljud (lyssna på det nedan). Det är i rostfritt stål och avslutas ändrör som sticker ut genom kolfibermuffar.

”En redan väldigt bra bil har blivit ännu bättre”, beskriver Manhart sin modell som de gett namnet MH5 700. Den borde kanske egentligen heta MH5 723, men det är rent estetiskt förmodligen inte lika tjusigt att pryda bakluckan med.

Visa kommentarer
NUVARANDE 723 hästkrafter i BMW M5 med Manhart
NÄSTA Roborace kommer till Festival of Speed