Premiären för Jaguars nya instegsmodell XE rycker allt närmare. Åttonde september ska allt vara officiellt, men redan nu berättar Jaguar om bilens uppbyggnad. Och att förbrukningen ska ligga under 0,4 l/mil.

Det går bra för Jaguar, om man ska tro företagets officiella uttalanden. I går kunde vi berätta om att företaget köpt en stor samling historiska bilar, och nu går man ut officiellt med en rad faktauppgifter gällande konstruktionen av den nya instegsmodellen XE, en direkt konkurrent till exempelvis BMW 3-serie.

Bottenplattan till nya XE är, likt Volvos SPA-arktiektur, en skalbar, modulär plattform. Och användningen av aluminium slående hög – hela 75 procent av bilens konstruktion ska vara gjortd i materialet – vilket bidrar till en vikt som enligt Jaguar själva är lägre än samtliga konkurrenter i klassen. Man har även utvecklat en helt ny aluminiumlegering, kallad RC5754, som till stor del också innehåller återvunnet aluminium – vilket sänker det sammanlagda koldioxidavtrycket vid tillverkningen.

Den låga vikten ska göra att även förbrukningen blir låg, under 0,4 liter per mil. Den svenska pressreleasen talar om att förbrukningen enligt EU-norm ska vara 3,13 l/mil, men vi antar att det rör sig om en felskrivning med en tiopotens, så att förbrukningen i ”verkligheten” är 0,31 l/mil. (Visst var det inte länge sedan tre liter milen var en högst verklig förbrukning?) Utsläppen för nya XE ska i alla fall ligga under 100 gram koldioxid per kilometer.

Med lite mer än en månad kvar till lansering förväntar vi oss att se fler smakprover av XE inom de närmaste veckorna. Vid premiären kommer bland annat sångerskan Emeli Sandé (bilden ovan) medverka, men Jaguar har även samarbetat med modeskaparen Stella McCartney och skådespelaren Idris Elba.

Visa kommentarer