80-talsreklam visar hur man kör så det röker

Att utveckla en Formel 1-bil kräver skärpa och beslutsamhet. Ett inre lugn. Varvtider och däcktemperatur analyseras bäst med några djupa halsbloss. I alla fall i denna reklamfilm från åttiotalet.

Att rökning var tillåten på krogen för bara ett par år sedan kan idag  tyckas märkligt men frågan är om inte den tobaksreklamfilm du kan se nedan från mitten  av 1980-talet ändå tar priset: här röks det i tävlingsbanans depå!

 Lotusbilar i svart och guld för att marknadsföra cigarettmärket John  Player Special är för svenskar synonymt med Ronnie Peterson, landets  stora motorsportstjärna. Han körde i dessa färger 1973-75, 1978 och ett  lopp 1976.

Just Lotus var det första Formel 1-stallet som bröt med att köra i de  traditionella landsfärgerna: röd för Italien, ljusblå för Frankrike,  silver för Tyskland, vit för Japan och mörkgrön för Storbritannien.  Under Monacos Grand Prix 1968 rullade man ut en röd och vit Lotus 49 som  marknadsförde cigarettmärket Gold Leaf. Sedan rökte i sort sett alla  stall på. Därmed togs det första stegen till den kommersiella cirkus som  Formel 1-sporten är idag. Kinas Grand Prix 2007 kom att bli det sista loppet där tobaksreklam var  tillåten, men Ferrari har förlängt sitt samarbete med Philip  Morris/Marlboro till 2015.

Om man som Formel 1-fantast blir både  nostalgisk och röksugen så finns en mängd märken att välja på: Camel,  Benson & Hedges, Mild Seven, Gauloises, Embassy, Lucky Strike,  West... Eller varför inte rulla en stinkpinne själv med Samson löstobak  och Rizla-papper?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!