9-3 Phoenix – historien om bilen som aldrig hann rädda Saab

Hos Saab jobbades det febrilt på nya 9-3 generation tre, bilen som skulle rädda företagets framtid. Så blev det tyvärr aldrig och nu ger entusiastsajten SaabsUnited.com oss en unik titt bakom kulisserna tillsammans med exklusiva bilder.

Sommaren 2010 värvade Jan Åke Jonsson och Victor Muller den unge bildesignern Jason Castriota som designchef för Saab Automobile. Castriota hade ett förflutet hos bland annat Pininfarina och Bertone. Hans uppdrag hos Saab var att ta fram en ny generation 9-3 som förvaltade märkets gedigna arv på ett sätt som inte använts under åren med GM.
På Genèvesalongen våren 2011, kort innan vd Jan Åke Jonsson deklarerade sin avgång, visade Saab upp vad Castriota och hans team åstadkommit på rekordkort tid: konceptbilen Saab Phoenix som visade upp ett nytt designspråk men som också baserades på en ny teknisk plattform som var Saabs, inte GM:s. Den skulle bilda bas för nya 9-3-generationen, en bil som tyvärr aldrig såg dagens ljus och därmed aldrig blev den räddningsplanka som Victor Muller förutspådde.
Saab-entusiastsajten SaabsUnited.com har i dagarna publicerat unika bilder på nya 9-3 som med tilläggsnamnet Phoenix tydliggjorde att den nya generationen var frigjord från GM och stod på egna fötter, baserad på konceptbilen. Tillsammans med bilderna har SaabsUnited.com en läsvärd historia som ger oss en exklusiv titt bakom kulisserna under de sista åren med Saab.
Nedan återger vi berättelsen i korta drag. Hela, som är på engelska, går att läsa på SaabsUnited.com.

saab-9-3-phoenix-side

Foto: SaabsUnited.com

Prototyp av Saab 9-3 Phoenix.

Efter Spykers och Victor Mullers övertagande ville Saab distansera sig från GM i och med nya 9-3. GM hade redan åren innan tagit fram skisser och prototyper på en 9-3-efterträdare men det var Jason Castriotas alternativ som gick hem hos Saab-ledningen.  Framför allt för att hans förslag gick tillbaka till Saabs rötter, nämligen halvkombiformatet med fem dörrar. Castriota hade dock en tuff uppgift, det gällde inte bara att forma en bil som kändes mer Saab än någonsin samtidigt som den skulle vara nydanande och iögonfallande, han var också tvungen att sänka designkostnaderna med 40 procent på grund av tuffa ekonomiska förhållanden (sista åtta månaderna jobbade han dessutom utan ersättning från Saab).
Baserad på konceptbilen Phoenix skulle bilen mer eller mindre stå färdig mot slutet av 2011 för att kunna visas upp på Genèvesalongen våren 2012.  Fortfarande i december 2011 jobbades det febrilt på nya 9-3, samma månad som Victor Muller begärde Saab i konkurs. Alla bitar i utvecklingen hade inte fallit på plats, även om designen och stora delar av tekniken i stort sett var färdiga. SaabsUnited.com skriver att bilen sannolikt hade stått färdig först hösten 2012 och att en lansering hade varit trolig i början av 2014, betydligt senare än vad Victor Muller hade tänkt sig.
Tänk på att all utveckling ägde rum samtidigt som Saab finslipade nya generationen 9-5 i allmänhet och SportCombi-versionen i synnerhet. Det var ständigt febril aktivitet hos Saab men det var 9-3 Phoenix det var fokus på, det var bilen som skulle rädda företaget.
Man hade kommit så långt i arbetet att man till och med hade motorer mer eller mindre färdiga till nya 9-3, motorer som kom från BMW och som Saab hade gjort underverk med, åtminstone effektmässigt.

De unika bilderna här, som teknikensvarld.se har fått tillstånd att publicera, visar Jason Castriotas prototyper som visades för kinesiska samarbetspartners (Pang Da och Youngman) under senvåren 2011. Närmare slutversionen än så här kom aldrig nya Saab 9-3 generation Phoenix.

Hela historien kan du ta del av på SaabsUnited.com (på engelska).

Visa kommentarer