Att bara sitta på rumpan borde väl inte vara så svårt? Nej, men när det handlar om att få till en bra körställning är det inte lika enkelt. Hela 90 procent sitter fel, ibland farligt, enligt Motormännen.

Hur sitter du bakom ratten egentligen? Många skulle nog behöva tänka till och ändra körställning i bilen. Mellan 18 000 och 20 000 trafikanter drabbas varje år av whiplashskador, en av de vanligaste orsakerna är att den drabbade satt fel i bilen. Enligt Motormännen sitter nästan varje bilist i den svenska trafiken fel.
– 90 procent av alla svenska förare sitter fel. Vanligast är att nackstödet är felaktigt inställt. De allra flesta har stödet för lågt, vilket ökar risken för whiplashskador vid en kollision, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Men det är inte bara nackstödet som ofta sitter fel. Nästan lika vanligt torde det vara att ryggstödet är för långt tillbakalutat. Bekvämare, visst. Men inte optimalt ur säkerhetssynpunkt. Men även om man skulle lyckas ställa in stolen rätt så finns säkerhetsbältet kvar som en felkälla.
– Ofta sitter bältet för högt, upp över magen. För bästa skydd ska nedre delen av bältet sitta över höfterna och vara spänt. Sitter det fel riskerar man skador på de inre organen vid en krock, säger Niklas Stavegård.

Motormännen vill även höja ett litet varningens finger för den nya säkerhetsutrustningen i bilarna som har sparat många liv men i värsta fall kan ge upphov till skador.
– Många bilister har lärt sig att hålla händerna högt på ratten enligt modellen tio i två. Men om airbagen löser ut så hamnar händerna i ansiktet med ordentlig kraft och föraren riskerar svåra skador. Vi rekommenderar därför att man håller händerna lägre, enligt modellen kvart i tre eller tjugo i fyra. Då minskar risken för ansiktsskador om airbagen löser ut, avslutar Niklas Stavegård.

Så här tycker Motormännen att man ska sitta bakom ratten.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer