Nu är det dags för cabrioletversionen av Fiat 500 att även den få en Abarth-behandling. Fiats prestandadivision Abarth tror att speciellt kvinnor kommer att uppskatta kombinationen av elegans och sportegenskaper.

Fiats prestandadivision Abarth skickar två nyheter till Genèvesalongen nästa vecka. Dels Abarth Punto Evo, dels Abarth 500C. Störst nyhet är den lilla retrocabben som alltså snart blir tillgänglig i Abarth-utförande. När Fiat 500C lanserades förra året var det många som uppskattade att Fiat vågade fullfölja retrokonceptet och låta bilen ha samma typ av tygtak som 1950-talets original. 500C plockar om möjligt ännu mer charmpoäng än sitt plåttakssyskon. Men det hindrar inte Abarth från att sätta klorna i bilen och göra det de är bäst på.

Abarth tror att den främsta målgruppen för Abarth 500C blir kvinnor som vill ha en elegant men ändå snabb bil. Abarth 500C är måhända inte sportbilssnabb, men kraften från den turbomatade 1,4-litersmotorn räcker gott och väl till för en så liten bil. 138 hästkrafter och 180 Nm (206 med Sport Mode som aktiveras med en knapp på instrumentbrädan) räcker för att skjuta iväg bilen från stillastående till 100 km/h på 8,1 sekunder. Toppfarten anges till 205 km/h. Vid blandad körning kommer man undan med en förbrukning på 0,65 l/mil och utsläpp på 155 g/km. En ännu hetare Esseesse-version av 500C ansluter senare.

Abarth Punto Evo, som namnet antyder, Abarth-versionen av Punto Evo som visades i höstas. Evo är förkortning evolution vilket innebär att det är en vidareutveckling av gamla Grande Punto. Jämför man nya Fiat Punto Evo med Grande Punto är de synliga skillnaderna få och består mestadels av en ny nos med hungrigare grill och ny stötfångare. Abarth Punto Evo bjuder på 165 hästkrafter och 250 Nm från sin 1,4-liters Multiair-motor. 0-100 km/h går på 7,9 sekunder och högsta möjliga hastighet är 213 km/h. Med start/stopp-system hålls förbrukningen nere vid 0,6 l/mil och utsläppen till 142 g/km.

Både Abarth 500C och Abarth Punto Evo börjar säljas under de närmaste månaderna via Abarths återförsäljare i Europa och Japan.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer