Åke fick aldrig sin Tesla

Tesla-försäljningen går för högtryck i Sverige, men organisationen hinner inte med att ta hand om sina kunder.

Åke Hjort (75 år) från Billdal söder om Göteborg är pensionär efter långt arbetsliv som företagare och entreprenör. Han och hustrun Britt-Marie bestämde sig för att byta ut sin andrabil Kia Rio mot en ny Tesla Model 3.

– Samhället förändras och vi med den, berättar Åke Hjort och pekar på nyinstallerade solpaneler på villataket, sina två elcyklar – och sin röda Tesla. Förr åkte vi alltid nyare Mercedes, på senare tid är det Volvo som gäller men elbilar verkar vara framtiden, förklarar Åke.

Men paret Hjort fick vänta på sin nya Tesla Model 3. Länge. Trots att paret betalade bilen kontant i förskott gick den utlovade bilen vidare till annan hugad köpare. Anledningen var att Tesla missade att Åke inte hade möjlighet att ta emot den beställda röda bilen på grund av utlandsresa.

LÄS MER: Teslans räckvidd kraftigt försämrad efter batteribyte

– Tesla i Göteborg var mycket servicevänliga fram till dess affären var klar, sedan övergick det till missförståelser, icke-kommunikation och allmänt slött beteende, förklarar Åke Hjort. Jag har gjort många nybils­affärer i mina dagar men så som Tesla behandlar sina kunder är under all kritik, fortsätter Åke Hjort.

I våras skulle deras Tesla Model 3 levereras men eftersom paret var bortresta denna dag önskade man nytt leveransdatum. Åke visar en lång rad av mejlkonversation där det uttryckligen på förhand står att man inte var hemma dagen då Tesla Göteborg ville leverera.

Åka Tesla Model 3

Foto: Hans Hedberg

– Jag ringde även deras kundmottagning flertalet gånger och meddelade men fick aldrig någon respons tillbaka, förklarar Åke Hjort.

Väl hemkomna från sin resa igen återtog paret sin kontakt med Tesla Göteborg som då fick svaret att deras beställda och betalda bil inte längre fanns kvar! Tesla hade valt att leverera ut den specifika bilen till annan Model 3-kund som stod på turlistan.

LÄS MER: 48 000 mil i Tesla: ”Batteriet är inget problem”

– Som svar på när vi skulle få vår bil kunde man inte tala om detta eftersom ”man inte visste när nästa båt från USA skulle anlända”, berättar Åke Hjort. Jag hade ju betalat för min bil men aldrig fått den, till råge på allt kunde Tesla Göteborg inte ge svar på när någon ny leverans över huvud taget kunde ske, förklarar Åke och skakar på huvudet.

När den utlovade bilen hade varit utebliven i två månader önskade Åke och Britt-Marie häva köpet och få pengarna tillbaka, men Tesla Göteborg svarade med fortsatt tystnad. I stället hävdade man fortsatt att Hjorts inte varit på plats den aktuella leveransdagen.

Åke Tesla Model 3

Foto: Hans Hedberg

Veckorna gick och paret Hjort fick inget svar om ny leverans eller deras önskan om att häva köpet. Till slut vände man sig till Teknikens Värld i ren desperation och frustation. Då hade det gått drygt två månader sedan de skulle fått sin nya bil. Teknikens Värld kontaktade Tesla Sverige och fick till svar att organisationen jobbar för högtryck på grund av det väldiga kund- och köpintresset.

– Vi beklagar verkligen att Åke bara fick informationen skriftligen i avtalet att bilen levereras till annan kund om den inte hämtas upp, vi skulle självklart ha informerat om detta så att någon annan hade kunnat hämta hans bil, förklarar Maria Lantz, kommunikationsansvarig hos Tesla.

LÄS MER: Provkörning av Honda e

Paret Hjort blev till slut kontaktade av Tesla, men först efter det att Teknikens Värld informerat om det undermåliga kundmottagandet. Trots att någon ny fraktbåt med Tesla Model 3 ännu inte hunnit landa i Europa fick Hjort till slut sin nya bil. Något som tidigare hade varit omöjligt.

– Eftersom Åkes bil är betald och skulle ha levererats i förra batchen kommer han att prioriteras när matchningen mellan bilar och ordrar görs, förklarar Maria Lantz.

LÄS MER: Lacksläpp och rost på Tesla Model 3

Vi stämmer träff med paret ett par dagar efter att man äntligen hämtat sin bil. De är nöjda med att till slut fått bilen men all modern teknik tar tid att lära sig, någon demonstration av alla funktioner har man inte heller erbjudits.

– Man antar att någon annan kund nu blev utan bil, eller så har inte Tesla Sverige någon ordning på sin produktion, förklarar Åke Hjort som tackar Teknikens Värld för påtryckningar men som samtidigt tycker att Tesla behöver skärpa sin hantering och bli betydligt mer service­vänliga.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer