Alfa Romeo bygger egen Spider – Mazda MX-5 blir Abarth

Det har länge varit känt att nya Mazda MX-5 ska få ett Alfa Romeo-syskon. Nu är det ändrade planer som gäller. Roadstern som Mazda bygger åt italienarna blir en Abarth medan Alfa fokuserar på en helt ny Spider.

I höstas sa överhuvudet hos Fiat och Chrysler, Sergio Marchionne, att en Alfa Romeo aldrig kommer att byggas utanför Italien, åtminstone inte så länge han är chef (vilket han är till åtminstone 2017).
”En sportbil utvecklad av Mazda och byggd i Hiroshima kan aldrig bli en ikon hos ett europeiskt kultmärke”, lär han ha uttryckt sig.
Därmed undrade man ju genast hur det ska gå för den roadster som Mazda ska bygga åt Alfa Romeo och som har varit på tal en längre tid. Nu finns det mer – dock ännu obekräftad – information på den fronten.

Tyska Autobild säger sig avslöja lite av de framtidsplaner som Alfa Romeo tänker dela med sig av först i maj. Bland annat skriver de att Alfa Romeos nya bakhjulsdrivna, flexibla plattform ska bilda bas till en ny generation Spider som kommer om två år. Den får inte Mazda pilla på av den enkla anledningen att en Alfa ska vara italiensk. Plattformen ska inte bara användas till Spider utan förmodligen även till Giulia, 156-efterträdaren, samt två crossovermodeller som kommer ett till två år efter nya Spider.

Men hur blir det då med den Mazda-byggda tvåsitsiga bilen? Den kommer med all sannolikhet att placeras under märket Abarth.
Lite märkligt att Sergio Marchionne tycker att Mazda-byggt inte är fint nog åt Alfa Romeo medan det är okej att sätta Abarth-emblem på en bil byggd i Japan. Alfa Romeo är förvisso ett 39 år äldre varumärke men Abarth är också till stora delar kultförklarat.

På bilden ovan ses Alfa Romeo 2uettottanta Concept från 2010.

Visa kommentarer