Alfa Romeo Giulia – 159-ersättaren kommer 24 juni

Vi är många som går i väntans tider. Nedkomsten är planerad till 24 juni i år. Då ska nämligen Alfa Romeos nyfödda mellanklassedan presenteras. Ett sannolikt dopnamn är Giulia, men det är inte hugget i sten ännu.

2011 beslutade Alfa Romeo att stoppa produktionen av mellanklassbilen 159 som fanns i både sedan- och kombiutförande (se bilderna nedan). Många fällde en tår eller två men såg med glädje fram emot ersättaren som troddes få namnet Giulia. Ideliga förändringar inom den italienska biltillverkaren har emellertid skjutit lanseringsdatumet fram i tiden. Hösten 2013 var en stark kandidat till lanseringstid, men spekulationerna och förhandssnacket var just bara spekulationer och förhandssnack. Någon bil har vi ännu inte fått se.

Men nu, drygt tre år efter 159:ans bortgång, får vi äntligen ett datum. Fiat Chrysler Automobiles vd Sergio Marchionne klargjorde härom dagen på bilsalongen i Detroit att nästa Alfa Romeo har premiär i Italien den 24 juni och att det rör sig om en sedan. Det kan med andra ord inte handla om någonting annat än efterträdaren till 159:an. Valet av datum är inte taget ur luften hur som helst, 24 juni är nämligen dagen då Alfa Romeo fyller 105 år.

Alfa Romeos och Maseratis högste chef, bortsett från Marchionne som basar för hela koncernen, är Harald Wester. Enligt branschtidningen Automotive News ville han inte dementera vad Marchionne sagt. Och på frågan om nya modellen får namnet Giulia, som det alltså har spekulerats om i flera år, svarade han att både Giulia och Giulietta är modellnamn som agerar milstolpar i företagets historia och som därmed är värda att övervägas. Han förtydligade också att hans uttalande inte ska ses som en bekräftelse på att det blir Giulia.
Vi kan i alla fall slå fast att Giulietta inte är aktuellt på 159:ans ersättare eftersom det namnet redan har återanvänts och numera pryder den bil som 2010 ersatte 147:an.

Enligt källor till Automotive News Europe kommer Alfa Romeos nya sedan landa rent storleksmässigt mellan BMW 3-serie och 5-serie.

För Alfa Romeo är det av största vikt att Giulia, om vi nu redan får kalla den det, blir en enorm succé. Med den som populär basbil i utbudet sätter försäljningen av övriga modeller (även kommande, bland annat en ny Spider och en crossover) förmodligen fart. Det behövs eftersom Alfa Romeo har som mål att vid 2018 års utgång ha sålt minst 400 000 bilar under ett år. I dag ligger de långt ifrån den nivån. 74 000 bilar sålde det italienska märket under 2014.
Ett ess i sin rockärm har Alfa Romeo dock, förutom 159:ans efterträdare. Esset stavas USA-satsning. Kan de få igång försäljningen i Nordamerika är hälften vunnet. På den ibland svårflirtade amerikanska marknaden får 4C och 4C Spider agera isbrytare. Sedan är det bara för Giulia att storma in på spelplanen.

Missa inte att läsa om Alfa Romeo Giulias motorer och om att den ska få bakhjulsdrift (!). Bland motorerna finns en nyutvecklad MultiAir-bensinare på 2,0 liter som ska leverera i spannet 180 till 330 hästkrafter. Du kan läsa mer om tekniken här.

På bilden ovan ser vi vad som sannolikt är Alfa Romeo Giulia, men med Maserati Ghibli-kaross eftersom det rör sig om en så kallad testmula. Bilden togs strax innan jul i de norrländska skogarna.

Visa kommentarer