Kanske är det här den sista värstingbilen för gatan utan elektrifiering. Kanske är det också den vackraste bilen som byggs 2020. Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm ska bara byggas i 500 exemplar så det gäller att hänga på låset till fabriken i Italien.

Redan när Alfa Romeo Giulia presenterades imponerades vi av den exakta styrningen och den fina drivlinan. Och vi var många som dreglade över toppversionen Quadrifoglio med en V6-motor på 2,9 liter, 510 hästkrafter och ett gudomligt ljud.

Alla de här intrycken förstärks när Alfa Romeo plockar tillbaka det klassiska modellnamnet GTA och bygger en Giulia GTA och en GTAm, där m står för modificale. Några fler kolfiberdetaljer har sänkt vikten med 100 kg jämfört med vanliga Q och ett avgassystem från Akrapovic har skrämt upp effekten med 30 hästkrafter.

Alfa Romeo Giulia GTA

Foto: FCA/Alfa Romeo

GTAm är en gatbil med racerstolar och skyddsbåge där en större vinge bak ska garantera en rolig dag på racerbanan. Vanliga GTA marknadsförs av Alfa Romeo som den sanna supersportbilen för den vanliga vardagen. Fyra sportstolar ska göra att du kan skjutsa barnen till skolan utan problem.

Det finns massor av vackra detaljer på GTA där fälgarna med en centrumbult sticker ut lite extra. Hjulen har dragits isär på bredden för att ge plats åt fälgarna och för att ge bilen ett kaxigt intryck.

Alfa Romeo Giulia GTA

Foto: FCA/Alfa Romeo

Alfa Romeo har inte avslöjat några priser för GTA-bilarna ännu men ryktet säger att det blir från en miljon kronor och uppåt. Väljer du GTAm får du då med en förarkurs, ett täcke för bilen och en hjälm. Men nej, F1-stjärnan Kimi Räikkönen kommer tyvärr inte med på köpet även om han förstås är en stor del av pr-kampanjen för Alfa Romeos nya värsting.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer