Drygt tre månader innan världspremiären av nya Alfa Romeo Giulietta väljer italienarna att bjuda oss på ett smakprov i form av tre bilder och lite kortfattad fakta. Fem motorer är aktuella där värstingen är en klassisk Quadrifoglio Verde med 235 hästkrafter.

Alfa Romeo 147 med snart tio år på nacken ersätts nästa vår av Alfa Romeo Giulietta som tills nyligen gick under modellnamnet Milano. Anledningen till namnbytet kan du läsa om här.
Premiär för Giulietta är det först på Genèvesalongen i mars nästa år men folket på Alfa Romeo är så bussiga att de redan i dag delat med sig av bilen, åtminstone till en del. Tre bilder och nedanstående fakta är vad vi får gotta oss i innan all information kommer om drygt tre månader.

Alfa Romeo Giulietta bygger på en helt ny plattform där ledorden under utvecklingen har varit väghållning, spänst och säkerhet. Alla modellversioner av Giulietta är standardutrustade med Alfa DNA. Vi talar inte här om människans arvsmassa utan om Alfa Romeos system som tillåter föraren att välja mellan tre olika förinställda program som reglerar motorstyrningen, styrningen, den elektroniska differentialen (standard på alla modeller) samt antisladdsystemet. De tre olika körprogrammet benämns Dynamisk, Normal och Allväders, därav akronymen DNA.

Giulietta har ett eget utseende även om dragen är hämtade från lillebror MiTo vars designgener i sin tur är hämtade från sportbilen 8C Competizione. Precis som modet är i dag är strålkastarna och bakljusen försedda med LED-ljusteknik. Interiört får vi tyvärr inte se det mest väsentliga på bilden nedan, nämligen instrumentbrädan. Men italienarna kallar den spänd och ljus där den sträcker ut horisontell mellan a-stolparna med vissa ytor täckta av exklusiv och sportig aluminium. Hela inredningen ska knyta an till 8C Competizione. Bakom baksätet ryms 350 liter bagage.

Den 4,35 meter långa bilen (1,8 meter bred och 1,46 meter hög) lanseras med fyra olika turbomotorer som alla klarar de kommande Euro 5-kraven och är försedda med start/stopp-teknik. Två av dessa är bensinare, 1,4 TB på 120 hästkrafter samt 1,4 TB MultiAir på 170 hästkrafter, medan de två andra är dieselmaskiner – 1,6 JTDM på 105 hästkrafter samt 2,0 JTDM på 170 hästkrafter. Men det är inte allt. Alfa Romeo släpper nämligen också en värstingversion som får bära den klassiska fyrklövern (Quadrifoglio Verde). Denna modellversion benämns 1750 TBi och ger 235 hästkrafter.

Kort efter världspremiären på Genèvesalongen i mars börjar Alfa Romeo Giulietta rulla ut till bilhallarna runt om i Europa.

Läs mer

    Visa kommentarer
    NUVARANDE Alfa Romeo Giulietta – första bilderna
    NÄSTA Merbanco får inte köpa Saab