Alfa Romeo Giulietta och MiTo Quadrifoglio Verde – först Genève sedan Sverige

Alfa Romeo applicerar nu det respektingivande namnet Quadrifoglio Verde på Giulietta och MiTo. Förstnämnda kommer dessutom i en specialversion.

Quadrifoglio betyder fyrklöver på italienska. Fyrklöver är en genetisk missbildning i klöverbladet, men Alfa Romeos Quadrifoglio Verde-modeller är knappast missbildningar. Däremot får de anses vara lyckoskott, precis som en fyrklöver – om man väl hittar en – sägs bringa tur med sig.
Verde betyder förövrigt grön på italienska, men de båda bilar vi nu ska titta på är allt annat än gröna till färgen.

På Genèvesalongen i mars visar Alfa Romeo upp Quadrifoglio Verde-versioner av både Giulietta och MiTo. QV, som Quadrifoglio Verde brukar förkortas till, är ett anrikt namn med anor ända tillbaka till 1920-talets tävlingsbilar från den italienska biltillverkaren. I dag förknippas QV främst med sportigare prestandaversioner av Alfas olika modeller. Så även i dessa båda fall.

Giulietta Quadrifoglio Verde har samma motor som Alfa Romeo 4C, det vill säga 1,75 liter stora turbomotorn som ger 240 hästkrafter och 340 newtonmeter. Den är kopplad till TCT-dubbelkopplingslådan med sex växlar som kan manövreras via paddlar på ratten. Giulietta QV gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder och toppar 240 km/h.

Insidan får vi inte ta del av i dag mer än i ord. Sportstolar i läder och Alcantara, lädersportratt med platt nederkant och aluminiumpedaler hör till, liksom QV-fyrklövern som pryder bland annat de nya mätartavlorna.
Exteriört är det ett kaxigt utseende som möter blicken, inte minst om man väljer en av de 500 Launch Edition-versioner som Alfa Romeo bygger. Då kan bilen väljas i den mattgrå kulören Magnesio Grigio som också innebär takspoiler och backspegelkåpor i kolfiber, sidokjolar, 18-tumsfälgar i klassiskt Alfa-snitt med grå lackering samt röda Brembo-bromsok.

En annan nyhet för Giulietta, vid sidan om QV-versionen, är att Alfas nya tvåliters JTDM-dieselmaskin erbjuds i kombination med den sexstegade TCT-dubbelkopplingslådan. Utöver 175 hästkrafter och 350 newtonmeter bjuder den på en 0-100-tid på 7,8 sekunder, toppfart på 219 km/h och förbrukning på 0,44 liter per mil (116 gram per kilometer). Motorn är Euro 6-certifierad.

Lilla MiTo har också blivit Quadrifoglio Verde. Även här är det ett sportigt yttre som gäller med Alfas tuffa femhålsfälgar, dubbelpipigt ändrör, polerade backspegelkåpor och grill, rödlackerade bromsok och mycket annat. Den mattgrå lacken Magnesio Grigio finns också till MiTo QV. Insidan har tuffats till med kolfiberutseende på instrumentbrädan, nya mätartavlor med QV-logotypen, läderklädd sportratt med platt nederkant och en hel del annat.

Under huven finns en 1,4-liters MultiAir-bensinmotor med turbo som levererar 170 hästkrafter och 230 newtonmeter (250 när DNA-väljaren är i Sport-läget). Motorn är kopplad till den sexstegade TCT-dubbelkopplingslådan. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder och toppfarten ligger på 219 km/h. 0,54 liter per mil och 124 gram per kilometer vid blandad körning enligt EU-körcykeln. Även denna motor är Euro 6-certifierad.

Några svenska priser är ännu inte offentliggjorda. Båda QV-modellerna kommer till Sverige i slutet av maj eller i början av juni.

Visa kommentarer