Alfa Romeo med nytt Maserati-baserat flaggskepp

Många går och väntar på en arvtagare till nedlagda Alfa Romeo 159. När den behagar dyka upp vågar vi inte längre sia om. Nu talas det dessutom om ett nytt flaggskepp à la 166. Mycket snack och lite verkstad?

Alfa Romeos uppställning är i dagsläget klen – mycket klen. Två små bilar – MiTo och Giulietta – lockar inte tillräckligt många till märket. 159 lades ned förra året och 8C Competizione samt 8C Spider försvann under 2009 respektive 2010. Omdiskuterade Brera och syskonbilen Spider tog även de farväl under 2010.
Alfa Romeo måste komma till skott och ta fram en eller ett par större bilmodeller. Att se ett så omtyckt bilmärke med stolt historia halvt gå på knäna gör ont i en bilsjäl. Giulia är modellen som ska efterträda 159. Den skulle haft premiär tidigare i år men så blev inte fallet. Hösten 2013, tidigast, nämndes för ett år sedan. Det är dock inte alls säkert. Trots ovissheten blickar ändå Fiat-chefen Sergio Marchionne framåt och ser framför sig ett nytt flaggskepp från Alfa Romeo. Något flaggskepp med extra lyx och flärd har man inte haft sedan 166 gick ur tiden för snart sex år sedan.

Marchionne pratar om en större modell som ska baseras på teknik från Maserati, med drivning på bakhjulen. Modellen finns med i någon form av planer då den redan har ett internt namn på huvudkontoret i Turin, nämligen Progetto 941.
Men det finns ett par hakar för att ett nytt flaggskepp ska bli av. Först måste nya Quattroporte visa att den kan nå de säljmål som satts upp, men även kommande Maserati Ghibli som måste gå med vinst. Dessutom måste man någon gång snart sjösätta 159-efterträdaren Giulia som är volymmodellen.

Med andra ord finns det ingen tidsplan på när ett nytt flaggskepp från Turin kan vara aktuellt. Känns som att det är åtminstone fem år fram i tiden.

Bilen på bilden ovan är Alfa Romeo Visconti, en konceptbil som ställdes ut på Genèvesalongen 2004.

Visa kommentarer