Alfa Romeo ska byta framhjulsdrift mot bakhjulsdrift

Alfa Romeo ser ut att vara på väg mot ett efterlängtat teknikskifte. I stället för dagens framhjulsdrivna femdörrarsmodeller ska man satsa på bakhjulsdrivna sedaner samtidigt som släktbanden till Maserati ska stärkas.

Det är inte helt lätt att vara Alfa Romeo-fantast, så kallad alfist, i dessa dagar. Då och då kommer rapporter om att märket antingen är på väg att avvecklas eller avyttras till tyskarna och i modellutbudet ser det dystert ut med endast MiTo och Giulietta i produktion. Nu kommer dock glädjande nyheter, från Storbritannien(!), i form av uppgifter om att Alfa Romeo ska frångå framhjulsdrift till förmån för bakhjulsdrift.

Det är brittiska CAR som rapporterar att ägaren Fiat vill se stora förändringar i Alfa Romeo-leden. Det ser ut som att man är på väg att sjösätta en helt ny modellstrategi med syfte att föra Alfa Romeo närmare koncernsyskonet Maserati för att därmed spara in på utgifterna.

Att skära ned på utgifterna innebär oftast något negativt men för Alfa Romeo ser det ut att kunna bli precis tvärtom. Det övergripande målet med den nya planen är att göra Alfa Romeos bilar bättre att köra, enligt den insiderkälla som CAR har varit i kontakt med, vilket anses vara ett krav för att överhuvudtaget kunna utmana Audi, BMW och Mercedes.

Alfa Romeo ska samarbeta med Maserati i utvecklingen av en modulär plattform som ska bli grunden för fyra nya modellserier. Först ut blir den sedan flera år försenade Giulia, som nu sägs vara färdig för lansering 2015. Sedan är det dags för en ny Alfetta som ska ta sikte på BMW 5-serie och Mercedes E-klass, kanske till och med på kombifronten. Nya Alfetta blir något mindre än den gamla 166-modellen och blir Alfas svar på Maserati Ghibli. Två suvmodeller följer 2017 och 2018, den ena blir en liten crossover i BMW X1-storlek, den andra en något större (BMW X3- och Audi Q5-storlek). Åttaväxlade ZF-lådor, V6-motorer från Maserati och hybriddrivlinor sägs ligga på produktutvecklarnas ritbord.

Alfa Romeo 4C och den lilla roadster som samutvecklas med Mazda ska inte påverkas av den nya modellstrategin. Om uppgifterna stämmer tycks Fiat och Sergio Marchionne ha tagit sitt förnuft till fånga och lyssnat på vad Alfa Romeo-entusiasterna vill ha, även om man kan undra vad som ska hända under åren fram till dess att de nya modellerna kommer.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer